ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » قرآن و حدیث » ایذاء مومن
ایذاء مومن
sallam
#1 ارسال شده : 1389 تير ﺳﻪشنبه, 29 17:18:17(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/08/27(UTC)
ارسالها: 43
امتیازات: 125

تشکرها: 1 بار
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
{ايذاء
در قرآن مجيد ميفرمايد وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبِيناً «1»
(و كسانى كه مردان و زنان با ايمان را بدون اينكه جرمى مرتكب شده باشند آزار ميرسانند هر آينه بجا آورده‏اند بهتان و گناه آشكارايى را)
و از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم روايت شده كه فرمود:
«من آذى مؤمنا فقد آذانى و من آذانى فقد آذى اللَّه و من آذى اللَّه فهو ملعون فى التورية و الانجيل و الزبور و الفرقان»
و در روايت ديگر فرمود:
«فعليه لعنة اللَّه و الملائكة و الناس اجمعين»«2»
(كسى كه مؤمنى را آزار رساند مرا آزار رسانيده و كسى كه مرا آزار رساند خدا را آزار رسانيده و كسى كه خدا را آزار رساند در تورات و انجيل و زبور و قرآن لعنت شده است) و بنا بروايت ديگر (بر او باد لعنت خدا و فرشتگان و همه آدميان)
و در حديث ديگر فرمود:
«المسلم من سلم المسلمون من يده و لسانه» «3»
(مسلمان كسى است كه مسلمانان از دست و زبان او در امان باشند) و از حضرت صادق عليه السّلام روايت شده كه فرمود
«قال اللَّه تعالى ليأذن بحرب منّى من آذى عبدى المؤمن» «4»
(خداى تعالى فرمود (بايد اعلام بجنگ با من دهد هر كه بنده مؤمن مرا اذيت نمايد)
و در حديث ديگر فرمود:
«اذا كان يوم القيمة ينادى مناد اين المؤذون لاوليائى فيقوم قوم ليس على وجوههم لحم فيقال هؤلاء الّذين آذوا المؤمنين و نصبوا لهم و غادروهم و عنّفوهم فى دينهم فيؤمر بهم الى جهنّم» «5»
(هر گاه روز قيامت واقع شود منادى حق ندا كند كه آزار كنندگان دوستان من كجايند؟
پس گروهى بپا شوند كه بر رويهاى ايشان گوشت نباشد، و گفته شود اينان كسانى هستند كه مؤمنان را اذيت ميكردند و با آنها دشمنى و خدعه و مكر مي نمودند و زور و ستم در امور دينى به آنها مي كردند پس به طرف جهنم روانه شوند).}6
1- سوره احزاب آيه 58
2- جامع السعادات
3 و 4 و 5- جامع السعادات باب الايذاء
6. أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏1، ص:322 و 323
sarzaminearezooha
#2 ارسال شده : 1389 تير ﺳﻪشنبه, 29 23:48:53(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/08/28(UTC)
ارسالها: 62
امتیازات: 192

تشکرها: 16 بار
9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
منظور از مومن که در این فرمایشات آوردی چه جور شخصیه؟
آزاده
#3 ارسال شده : 1389 مرداد شنبه, 09 17:14:56(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/12/09(UTC)
ارسالها: 38
امتیازات: 107

تشکرها: 1 بار
0 تشکر دریافتی در 0 ارسال
با سلام در اره مومن و صفات مومن نظر شما رو به متن حاضر جلب میکنم
قال رسول الله صلي‌الله‌عليه‌وآله:يكمَلُ المُؤمن ايمانه حَتّي يحتَوي علي مِائَةِ وَ ثَلاث خِصال: فِعلٌ و عَمَلٌ و نِيةٌ و باطِنٌ و ظاهرٌ.
فقال اميرالمؤمنين عليه‌السلام: يا رسول الله مَا المِائَة و ثَلاث خِصال؟ فقال صلي‌الله‌عليه‌وآله: يا علي مِن صِفاتِ المُؤمِن أن يكونَ جَوّالُ الفِكر، جوهَرّي الذِكر، كَثيراً عِلمُهٌ عَظيماً حِلمُه، جَميلَ المُنازِعَة،...
پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله به علي عليه‌السلام فرمود: مؤمن كامل داراي 103 صفت است و اين صفات در پنج شاخه خلاصه مي‌شود، صفات عملي گذرا و صفات عملي مستمر نيت، صفات ظاهري و باطني. سپس اميرمؤمنان فرمود: اي رسول خدا اين 103 خصلت چيست؟
حضرت فرمودند: اي علي از صفات مؤمن اين است كه هميشه فكر مي‌كند و ذكر خدا را در آشكار مي‌گويد، علم او كثير و حوصله و تحمّلش زياد است و در منازعات هم زيبا برخورد مي‌كند. (بحارالانوار، ج 64، ص 310)
اين حديث در واقع يك دوره اخلاق اسلامي است، كه حضرت رسول صلي‌الله‌عليه‌وآله خطاب به علي عليه‌السلام آن را بيان مي‌كند، كه در پنج گروه خلاصه مي‌شوند كه عبارتند از :
1- فعل
2- عمل
3- نيت
4- باطن
5- ظاهر
اوّلين صفت مؤمن: مؤمن «جوّال الفكر» است، يعني كسي نيست كه فكرش متحجّر، جامد و راكد باشد بلكه دائماً در جولان است و هميشه فكر مي‌كند و به جايگاه تازه‌اي مي‌رسد و به حدّي از علم قانع نيست. فكر است كه نشان دهنده اهميت فكر است. افضل اعمال مؤمن تفكّر است. اگر به عاقبت امور فكر كنيم كمتر دچار مشكلات مي‌شويم.
دوّمين صفت مؤمن : «جوهري الذكر» است به معني آشكار كردن ذكر است، در دستورات اسلامي هم ذكر جلي(آشكار) داريم و هم ذكر خفي (پنهان) و يا صدقه و زكات هم مخفي داريم و هم آشكارا، كه هر يك فايده‌اي خاص دارد، در جايي كه آشكار است در واقع تبليغ است و در جايي كه مخفيانه است اثر مخصوص به خودش را دارد.
سوّمين صفت مؤمن : «كثيراً علمه» يعني علم او زياد است، در احاديث داريم كه ثواب به اندازه علم و عقل است، يعني ممكن است كسي دو ركعت نماز بخواند و در مقابل، ديگري صد ركعت ولي آن دو ركعت ثوابش بيشتر باشد، در واقع عبادت ضريب دارد و ضريب عبادت علم و عقل است.
چهارمين صفت : مؤمن «عظيماً حلمه» است يعني به همان اندازه كه علمش زياد مي‌شود حلم او هم زياد مي‌شود. انسان عالم در اجتماع با افراد زيادي سر و كار دارد، اگر حلم نداشته باشد دچار مشكل مي‌شود. به عنوان مثال مي‌توان به حلم و بردباري حضرت ابراهيم عليه‌السلام اشاره نمود. آلوده‌تر از قوم لوط در اقوام گذشته نداريم و عذاب آنها هم دردناك‌تر از همه بود به گونه‌اي كه شهرهاي آنها زير و رو شد و بعد باران سنگ بر آنها باريد، با همه اينها وقتي فرشتگان براي عذاب اين قوم نازل شدند ابتدا خدمت حضرت ابراهيم رسيدند و به او خبر ولادت فرزندي را دادند كه ابراهيم خوشحال شد، بعد درباره قوم لوط شفاعت كرد. «فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ الرَّوْعُ وَجَاءتْهُ الْبُشْرَى يجَادِلُنَا فِي قَوْمِ لُوطٍ؛ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُّنِيبٌ چون وحشت از ابراهيم برفت و شادماني جايش را بگرفت ، با ما در باره قوم لوط به مجادله برخاست؛ ابراهيم بردبار است و نازکدل است و فرمانبردار است». (هود/74و75) خيلي حلم مي‌خواهد كه انسان در مورد چنين قومي شفاعت كند و اين نشان دهنده كرامت و حلم و سعه صدر حضرت ابراهيم است، پس انسان بايد حلمش كثير باشد و تا جايي كه مي‌تواند اصلاح كند نه اين كه حذف كند.
پنجمين صفت مؤمن: «جميل المنازعة» است اگر با كسي بحث و گفت وگويي دارد زيباست، و جنگ و جدال نيست. آيا بايد هر موضوعي را بهانه كنيم و ميدان جنگ تازه‌اي را راه بياندازيم يا عقل مي‌گويد زمان، زمان وفاق و اتّحاد است؟ اگر گفتگو و اعتراضي هم هست به صورت «جميل المنازعة» كه از صفات مؤمن است مطرح شود و قوانين را معيار قرار دهيم و معيارهاي وحدت را داشته باشيم.
ششمين صفت : مؤمن «كريم المراجعة» است، يعني مراجعاتش كريمانه است كه دو احتمال دارد:
1- مراجعاتي كه مردم به او دارند كريمانه برخورد مي‌كند، يعني يا الان توانايي آن را دارد و انجام مي‌دهد يا وعده انجام آن را در آينده مي‌دهد و يا نمي‌تواند انجام دهد كه عذرخواهي مي‌كند، قرآن مي‌فرمايد: « قَوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيرٌ مِّن صَدَقَةٍ يتْبَعُهَآ أَذًى وَاللّهُ غَنِي حَلِيمٌ ؛ گفتار نيکو و بخشايش ، بهتر از صدقه‌اي است که آزاري به دنبال داشته باشد، خدا بي‌نياز و بردبار است.» (بقره/263)
2- مراجعه‌اش به ديگران كريمانه است يعني اگر از كسي چيزي مي‌خواهد مؤدّبانه است و طلبكارانه نيست و اصرار نكرده و طرف را شرمنده نمي‌كند. وقتي در جلسه‌اي مي‌نشيند سعي مي‌كند تعليم و تعلّم در آن باشد و به غيبت و چيزهايي كه به درد او نمي‌خورد و فايده‌اي براي او ندارد نمي‌پردازد
هفتمين صفت : مؤمن «أوسع الناس صدراً» است، يعني سينه‌اش از همه گشاده‌تر است.
قرآن در مورد سعه صدر مي‌فرمايد:« فَمَن يرِدِ اللّهُ أَن يهْدِيهُ يشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلاَمِ وَمَن يرِدْ أَن يضِلَّهُ يجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيقًا حَرَجًا ؛هر کس را که خدا خواهد که هدايت کند دلش را براي اسلام مي گشايد ، و هر، کس را که خواهد گمراه کند قلبش را فرو مي بندد.» (انعام/125)
«سعه صدر» به چه معني است؟ : اشخاصي كه شرح صدر دارند همه چيز را تحمّل مي‌كنند ( ناملايمات، مشكلات، حوادثِ سخت...) بدگويي‌ها در آنها اثر نكرده و زود نااميد نمي‌شوند. حوادث، علوم، دانش‌ها و معارف را در خود جاي مي‌دهند و اگر كسي درباره آنها بدي كند در گوشه‌اي از ذهن خود جاي مي‌دهند و تمام وجودشان را پر نمي‌كند ولي كساني كه ضيق الصدر هستند با اندك ناملايماتي جابه جا شده و پذيرش و تحمّل و حوصله ندارند.
هشتمين صفت : مؤمن «اذلّهم نفساً» است، «ذلت» در لغت عرب به معني تواضع و «ذلول» به معني رام است، ولي در فارسي ذلّت يك بار منفي دارد پس اين صفت به معني تواضع است يعني مؤمن تواضعش زياد است و در مقابل مردم تواضع مي‌كند، به كوچك و بزرگ آنها احترام مي‌كند، و توقع ندارد همه به او احترام بگذارند.
نهمين صفت :مؤمن «ضحكه تبسماً» است، مؤمن با صداي بلند نمي‌خندد در روايات داريم كه پيامبر هيچگاه با صداي بلند نخنديد، پس خنده مؤمن هم مؤدّبانه است.
دهمين صفت : مؤمن «اجتماعه تعلّماً» است يعني مؤمن وقتي در جلسه‌اي مي‌نشيند سعي مي‌كند تعليم و تعلّم در آن باشد و به غيبت و چيزهايي كه به درد او نمي‌خورد و فايده‌اي براي او ندارد نمي‌پردازد.


سلسله مباحث اخلاقي آيةالله مكارم شيرازي

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » قرآن و حدیث » ایذاء مومن
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0/076 ثانیه ایجاد شد.