ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » قرآن و حدیث » حور و غلمان
حور و غلمان
بمب افکن
#1 ارسال شده : 1389 فروردین پنجشنبه, 19 16:40:57(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/12/04(UTC)
ارسالها: 48
امتیازات: 0
Woman
مکان: تهران ،فرحزاد

تشکرها: 19 بار
4 تشکر دریافتی در 1 ارسال
حور و غلمان چه حقيقت وجودي دارند، آيا روايت متواتري از كيفيت و اعمال آنان موجود است؟ آيا اين زيبايي ها فقط براي مردان است؟ براي زنان بهشتي چه توصيفي در قرآن آمده است؟
azadi
#2 ارسال شده : 1389 فروردین یکشنبه, 22 15:24:53(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/08/24(UTC)
ارسالها: 500
امتیازات: 866

تشکرها: 4 بار
12 تشکر دریافتی در 9 ارسال
خاصيت وجودي حور در جهان آخرت همان خاصيت وجودي همسران خوب و زيبا و خوش اخلاق دنيا است، كه از مهم‌ترين اسباب آرامش خيال و انس و نشاط در زندگي مي‌باشد.
وجود چنين همسري (چه مرد و چه زن ) مي‌تواند تحمل همه مشكلات را آسان سازد و به زندگي، شادابي و شيريني و سرور و نشاط بخشد.
بر عكس نداشتن چنين همسري كافي است كه شهد شيرين زندگي را در كام انسان تلخ كند و نيازمندي‌هاي انسان را پاسخ ندهد، هر چند مسائل ديگري از هر نظر براي او آماده باشد.
به تعبير ديگر : همسران مناسب و صاحب كمال و فضيلت و مهربان، تنها ماية لذت جسم نيستند بلكه اساس لذت روحاني را تشكيل مي دهند. از اين رو قرآن ضمن بيان نعمت‌هاي بهشتي در آيات مختلفي روي حور العين تاكيد كرده، دربارة آن تعبيرات جالب و حساب شده اي دارد. در يك جا به "ازواج مطهرّه" (1) كه بيانگر پاكي و زيبايي است تعبير كرده و در جاهاي ديگر تعبير "و حورٌ عين كأمثال اللؤلؤ المكنون" (2) دارد كه بدين معنا است: " آن‌ها همسراني از حور العين دارند، همچون مرواريدي كه در صدف پنهان است".
"حورٌ مقصوراتٌ في الخيام؛ (3) زنان بهشتي حورياني هستند كه در خيمه هاي بهشتي مستورند".
البته حور العين شامل مذكر و مؤنث مي‌شود. سياه چشمان زيبا كه در بهشت هستند، هم مردان هستند وهم زنان. هم از جنس مؤنث و هم مذكر. (4)
از به كار بردن الفاظ مذكر در قرآن، ممكن است اين برداشت شود كه اسلام و قرآن به مردان بهاي بيشتري داده و براي زنان حسابي باز نكرده يا بدان‌ها كمتر توجهي نموده است، ولي در پاسخ بايد گفت زبان قرآن، زبان محاوره است و در قرآن بيشتر از فرهنگ محاوره استفاده شده است، مثلاً در سور? آل عمران آمده است "الصابرين و الصادقين و القانتين و المنفقين و المستغفرين بالاسحار"(5). كه در اين آيه همه را به صورت مذكر بيان كرده . امّا درسور? احزاب مشخص مي‌كند كه در اين فضايل زن ومرد با هم مساوي هستند: "إن المسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنان و القانتين و القانتات والصادقين و الصادقات والصابرين و الصابرات ..."(6)
نتيجه: اولاً قرآن بيان كرده كه با جان انسان‌ها سخن دارم و جان نه مذكر است و نه مؤنّث.
ثانياً: آن جا كه جاي ذكورت و انوثت است؛ به تن آدمي است و تن كاري با فضايل و معارف ندارد و ثالثاً: اگرقرين? خاصّي در كلام نباشد و قوانين ادبي ايجاب نكند، آيات را بايد بر اساس فرهنگ محاوره‌اي بين‌الملل حمل نمود. در فرهنگ محاوره‌اي وقتي كه بخواهند از تود? مردم سخن بگويند مي‌گويند: مردم قيام كردند، مردم رأي دادند و ... نه اينكه بگويند مردها و زن‌ها قيام كردند، رأي دادند و ... بنابر اين اين گونه كاربرد براساس فرهنگ محاوره است. (7) اگر چه در فرهنگ ادبي نيز به جهت يكسان سازي تنها لفظ به كار مي‌رود و از آن استفاده عموم مي‌شود.
برخي از آيات به صراحت مي‌گويد: در اين جهت (كسب فضايل و درجات معنوي و كمالات بهشتي) بين زن و مرد فرقي نيست. در سور? نحل آمده است: "مَن عمل صالحاً من ذكرٍٍ و انثي و هو مؤمن فلنحييّنه حيا?ً طيّب?؛ هر كس ( چه مذكر و چه مؤنث ) عمل صالح انجام دهد، در حالي كه مؤمن باشد، او را به حياه طيّب و پاكيزه رهنمون مي‌شويم" بنابر اين رسيدن به كمالات اختصاص به مردان ندارد ومقامات بهشتي (باغ‌هاي بهشتي، حورالعين، غلامان، ازدواج مطهّره و ...) اختصاص به مردان ندارد.(8)

پي نوشت:

1 - بقره (2) آيه 25 .
2 - واقعه (56) آيه 22.
3 - الرحمن (55) آيه 72.
4 - آيت الله مكارم، پيام قرآن، ج 6 ص 260 به بعد با تلخيص.
5 - آل عمران (3) آي? 17.
6 - احزاب (33) آي? 35.
7 - نحل (16) 97.
8 - زن در آئينه جلال و جمال، آيت الله جوادي آملي.

منبع: سایت پرسش
لیلا
#3 ارسال شده : 1389 ارديبهشت چهارشنبه, 08 20:13:31(UTC)

رتبه: تازه وارد

تاریخ عضویت: 1388/08/30(UTC)
ارسالها: 6
امتیازات: 18
Woman
مکان: قم

تشکرها: 0 بار
0 تشکر دریافتی در 0 ارسال
از مطلب زیبایتان آزادی جون متشکرم من تا حالا فکر می کردم حورالعین در قران منظور فقط زنان زیبا هستند که همیشه برای مردان اماده اند و احساس می کردم که خداوند ما مونثان را فقط برای عیش و تمایلات جنسی مردان آفریده است با خوندن مطلب شما که مستند هم بود احساس خوبی بهم دست داد و بیشتر به خداوند علاقه مند شدم متشکرم
الهی ادرکنی
نواندیش
#4 ارسال شده : 1389 مرداد یکشنبه, 10 16:04:58(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/12/17(UTC)
ارسالها: 121
امتیازات: 384
مکان: اینجا

تشکرها: 1 بار
5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
azadi نوشته است:
در يك جا به "ازواج مطهرّه" كه بيانگر پاكي و زيبايي است تعبير كرده و در جاهاي ديگر تعبير "و حورٌ عين كأمثال اللؤلؤ المكنون" دارد كه بدين معنا است: " آن‌ها همسراني از حور العين دارند، همچون مرواريدي كه در صدف پنهان است".
"حورٌ مقصوراتٌ في الخيام؛ زنان بهشتي حورياني هستند كه در خيمه هاي بهشتي مستورند".
البته حور العين شامل مذكر و مؤنث مي‌شود. سياه چشمان زيبا كه در بهشت هستند، هم مردان هستند وهم زنان. هم از جنس مؤنث و هم مذكر.


نظر ایشان این است که حور العین منظور مردان هستند.
چگونه توصیفاتی که برای حورالعین در قران آمده است را می توان به مردان نسبت داد؟!؟!!

حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِي الْخِيامِ : حور العین در خیمه های بهشتی هستند که دیگران آنها را نمی توانند ببینند و این توصیفی برای زنان است که مردان نسبت به آنها غیرت دارند نه مردان.
لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ این آیه هم همین را می گوید که حور العین را کسی قبلا لمس نکرده که باز هم مربوط به زنان است و اینکه مردی را کسی لمس نکرده باشد خنده دار است.
كَأَمْثالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَكْنُونِ
وَ عِنْدَهُمْ قاصِراتُ الطَّرْفِ عينٌ
كَأَنَّهُنَّ بَيْضٌ مَكْنُونٌ
مکنون و پوشیده بودن باز هم توصیفی برای زنان است در بهشت مردان مکنون و محصور نیستند.

در ضمن در قران نیامده که غلمان برای زنان هستند غلمان خدمتگذاران مردان و شاید زنان هم باشند. اما از آنجا که زنان بهشتی در خیام و بدور از نامحرم هستند غلمان به زنان بهشتی خدمت نمی کنند. شوهرشون غیرتی می شه.
rozita98
#5 ارسال شده : 1389 مرداد یکشنبه, 10 22:50:03(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1389/04/13(UTC)
ارسالها: 63
امتیازات: 195

تشکرها: 3 بار
5 تشکر دریافتی در 5 ارسال
واقعا مردا هم با اون همه ریش، حورالعین هستند؟ یعنی مردا هم اونجا توی صدف پرورش پیدا می کنن که دست هیچ زنی بهشون نرسیده؟
msh
#6 ارسال شده : 1389 مرداد دوشنبه, 11 14:42:22(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/19(UTC)
ارسالها: 210
امتیازات: 400

تشکرها: 3 بار
7 تشکر دریافتی در 7 ارسال

از بین نعمت های بهشتی دعوا سر همین حور العین هست. بقیه نعمت های بهشتی که در قران از آن سخن به میان آمده است به هیچ وجه مختص به مردان نبوده است و زبان قران ان نعمات را کلی بیان کرده است.
اما در مورد حور العین باید به خصوصیت و خواسته زنان توجه شود. آنچه بیشتر از هر چیزی برای زنان پر اهمیت است زیبایی خودشان است . قران در بیان نعمت های بهشتی برای زنان در واقع وعده زیبا شدن را به زنان می دهد این مطلبی است که با خواسته قلبی زنانه همگون است. اما امروزه که همه چیز را مساوی و کاملا برابر با مردان می خواهند حتی فراموش کرده اند که حس زنانه آنها چه می خواسته است و توقع داشتند که قران از مردانی بی مثال با قدی بیش از دو متر و ... برای زنان سخن بگوید.
برای مثال می توان گفت که قران به مردان وعده هرکول شدن نداده است زیرا در مقابل آنچه برای مردان اهمیت بیشتری دارد این است که زنانی زیبا که دوستدار شوهرشان هستند، در اختیار داشته باشند.
جواب کلی قران به خواسته های زنان و مردان آیاتی است که می فرماید هر انچه دل شما بخواهد در بهشت فراهم است. در بهشت هیچ غم و غصه ای ندارید.
اللهم ارزقنا
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » قرآن و حدیث » حور و غلمان
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0/078 ثانیه ایجاد شد.