ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » ضیافت الهی » دانشنامه روزه و رمضان در آثار شهید مطهری » روزه و ضعف جسمانی
عنوان جدید ارسال پاسخ
روزه و ضعف جسمانی
بی بی نیوز
#1 ارسال شده : 1389 مرداد شنبه, 23 16:02:25(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1389/03/03(UTC)
ارسالها: 93
امتیازات: 175
مکان: شانزالیزه

تشکرها: 0 بار
5 تشکر دریافتی در 5 ارسال
حبيب بورقيبه- كه نمى‏دانم اين شخص چه موجودى است!- هرسال يك بار عليه روزه قيام مى‏كند مى‏گويد: مردم روزه نگيرند براى اينكه از نيروى كار كارگر كاسته مى‏شود. البته به اين موضوع جنبه اسلامى هم مى‏دهد به اين عنوان كه اسلام به كار اهيمت مى‏دهد، كار در اسلام محترم است پس روزه نگيريد براى اينكه بايد كار بكنيد؛ وقتى كه بشر بايد كار بكند پس هر چيزى كه از نيروى كار مى‏كاهد خوب نيست. نقطه مقابل اين سخن اين است: هرچيز كه نيروى كار را تقويت مى‏كند خوب است. مثلًا اگر فرض كنيم ويسكى و شراب نيروى كار را اضافه مى‏كند، پس كارگرها نبايد روزه بگيرند و بايد روزى يك بطرى ويسكى بياشامند تا كار بكنند.
وليد بن عبد الملك و يا وليد بن يزيد بن عبد الملك يك روز صبح كه هنوز مستى از كلّه‏اش نپريده بود، به مسجد رفت براى امامت جماعت. بجاى دو ركعت نماز صبح چهار ركعت خواند. مؤمنين هم چاره‏اى نداشتند، تبعيت كردند. بعد كه نمازش تمام شد رويش را برگرداند، گفت: من امروز خيلى نشئه‏ام، اگر مى‏خواهيد برايتان بيشتر نماز بخوانم.
اين آدم خيال كرده است كه انسان يعنى ماشين، انسان جز اين نيست كه بايد مانند يك ماشين دائماً كار تحويل بدهد، از ماشين هرچه بيشتر بتوان كار گرفت بهتر است، انسان يعنى يك حيوان باركش و باربر، كارى غير از باركشى ندارد، پس هرچه بيشتر بشود از انسان باركشى كرد بهتر است. چون روزه به قول او از نيروى كار مى‏كاهد، پس روزه نبايد گرفت.
اولًا اين آدم حساب نكرده است آن اشخاصى كه روزه گرفتند ولى روزه واقعى، در همان حالى كه روزه گرفتند نيروى كارشان ده برابر روزه خورها بود. از نيروى روحى بشر غافل است. هركدام از ما در شرايطى كه الآن داريم و برنامه زندگى خودمان قرار داده‏ايم كه مثلًا بايد فلان مقدار نان بخوريم يا فلان مقدار غذاهاى ديگر بخوريم، اگر يك شبانه روز اين برنامه بهم بخورد ديگر قدرت راه رفتن نداريم و خيلى به زحمت راه مى‏رويم. ولى آيا قانون قطعى و غيرقابل تخلف زندگى بشر همين است؟ نه.
ما الآن با اين برنامه كه زندگى مى‏كنيم، اين مقدار اسير غذا و اين شكم هستيم. بشر اگر برنامه زندگيش را عوض كند ممكن است طورى بشود كه نصف اين غذا را بخورد و دو برابر اين نيرو را به دست بياورد. ممكن است انسان در شبانه روز دوتا مغز بادام بخورد و به اندازه انسانى كه روزى يك كيلو غذا مى‏خورد نيرو داشته باشد. بشر اگر برگردد و مسيرش را عوض كند، حالت ديگرى پيدا مى‏كند و برنامه بكلى عوض مى‏شود.
چندى پيش- لابد در روزنامه خوانديد- تمام خبرگزارى‏ها گزارش دادند كه يك بودايى رياضت كش دوازده سال تمام يكسره روى پاى خودش ايستاد و نخوابيد و ننشست. بعد از دوازده سال كه رياضتش تمام شد و به قول خودش روحش پاك شد، آمد نشست. جشن بزرگى برايش برپا كردند و اطبا كه براى معاينه او آمده بودند ديدند سالم سالم است. اين نشان مى‏دهد كه قانون زندگى بشر با تغيير دادن شرايط، شكل ديگرى پيدا مى‏كند. البته من حالات استثنايى‏اش را عرض‏ كردم. اينها را شاهد مى‏آورم كه در بشر چه نيروهايى ذخيره است و بشر چقدر تغييرپذير است.

سخن على عليه السلام‏
اگر به سراغ حضرت على عليه السلام برويد مى‏بينيد در نامه‏اى كه به عثمان بن حنيف نوشته است مى‏فرمايد: الا وَ انَّ امامَكُمْ قَدِ اكْتَفى‏ مِنْ دُنْياهُ بِطِمْرَيْهِ وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَيْهِ يعنى: و اما پيشواى شما از دنياى خودش به دو جامه و به دو قرص نان اكتفا كرد.
بعد مى‏گويد: من مى‏دانم مردم باور نمى‏كنند. وَ كَأنّى بِقائِلِكُمْ يَقولُ: اذا كانَ هذا قوتُ ابْنِ ابى طالِبٍ فَقَدْ قَعَدَ بِهِ الضَّعْفُ عَنْ قِتالِ الْاقْرانِ وَ مُنازَلَةِ الشُّجْعانِ گويا دارم مى‏شنوم از زبان ديگران كه اگر على غذايش اين است، او بايد از ضعف نتواند از جايش بلند بشود و نتواند در ميدانهاى جنگ با شجاعان درجه اول نبرد كند و آنها را به خاك هلاكت بيندازد.
على به اين اعتراض فرضى جواب عجيبى مى‏دهد، مى‏فرمايد: اشتباه مى‏كنند كه قانون طبيعى اين است. چيزى كه ديگران دارند خلاف قانون طبيعى است: الا وَ انَّ الشَّجَرَةَ الْبَرِّيَّةَ اصْلَبُ عوداً وَ الرَّوائِعَ الْخَضِرَةَ ارَقُّ جُلوداً وَ النَّباتاتِ الْبَدَوِيَّةَ اقْوى‏ وُقوداً وَ ابْطَأُ خُموداً
درختان صحرايى چوبشان محكمتر است و سبزه‏هاى خوش آب و رنگ نازكتر و ضعيفترند. گياهان وحشى آتششان زودگيرنده‏تر و ديرخاموش شونده‏تر است. موجود زنده اعم از گياه و حيوان و انسان هرچه بيشتر به او برسند نازك نارنجى‏تر و ضعيفتر و ناتوانتر مى‏شود، هرچه كمتر به او برسند و بيشتر با مشكلات مواجه بشود نيرومندتر مى‏گردد. مقايسه كنيد ميان درختهاى كوهى و جنگلى و درختهايى كه در خانه‏هاست، ميان بوته‏هاى جنگلى و صحرايى و بوته‏هايى كه دست نوازشگر باغبان دائماً مراقب آنهاست. انسان هم اين‏جور است. انسان اين‏طور نيست كه حتماً بايد روزى سه مرتبه غذا بخورد، اگر نخورد مريض مى‏شود. بگذاريد يك قدرى با مشكلات روبرو بشود تا نيرومندتر شود.

اين تاريخ است، تاريخ قطعى و مسلّم: جنگ صفّين، جنگ جمل، جنگ خوارج در زمانى صورت گرفت كه على عليه السلام مردى شصت ساله است. ما همان‏ مقدار نيرويى كه در جوانى داريم، از چهل سالگى به آن طرف تحليل مى‏رود. به پنجاه سالگى كه مى‏رسيم اينقدر ضعيف و ناتوان هستيم كه پيرى را احساس مى‏كنيم.
على در شصت سالگى با سى سالگى خودش فرق نكرده است. اگر در جوانى با عمرو بن عبد ود نبرد مى‏كند، در سن شصت سالگى با كريز بن الصباح نبرد مى‏كند.
نگوييد على مرد استثنايى است. عموم مردم اين‏جور بودند. مالك اشتر نخعى كه آن شجاعتها را در جنگ صفين از خود نشان داده است پيرمرد است، يعنى مردى است كه در حدود شصت سال دارد. در جنگ جمل همين مالك و عبد اللَّه بن زبير- كه جوان و بسيار شجاع بود- با يكديگر نبرد كردند. اينقدر يكديگر را زدند و دفاع كردند كه ديگر از شمشير كارى ساخته نبود. آخر، كار به كشتى گيرى رسيد. در اينجا مالك عبد اللَّه را به زمين مى‏زند. همينكه عبد اللَّه را به زمين زد عبد اللَّه فرياد كشيد: «اقْتُلونى وَ مالِكاً» هم مرا بكشيد هم مالك را. بالاخره اينها را از يكديگر جدا كردند. بعد از مدتى كه از قضيه گذشت و جنگ جمل خاتمه پيدا كرد، يك روز مالك با عايشه- كه خاله عبد اللَّه بود- ملاقات مى‏كند. عايشه از روى گله و شكايت مى‏گويد: تو آن روز با خواهرزاده من چنين و چنان كردى. مالك قسم خورد كه سه شبانه روز بود غذا نخورده بودم ، اگر من چيزى خورده بودم خواهرزاده‏ات جان سالم از دست من بدر نمى‏برد. در جنگ خندق مسلمانها از گرسنگى سنگ به شكم خودشان مى‏بستند و مردانه مى‏جنگيدند. اين خارج از قانون خلقت و طبيعت نيست.
اساساً يك فلسفه روزه اين است كه انسان را از نازپروردگى خارج مى‏كند. شما روزهاى اولى كه روزه مى‏گيريد چون ابتداى آن است كه مى‏خواهيد از قانون نازپروردگى خارج بشويد خيلى بى‏حال مى‏شويد، ضعف شما را مى‏گيرد. ولى روزهاى آخر ماه مى‏بينيد با روزهايى كه روزه نگرفته‏ايد هيچ فرقى نكرده‏ايد.
بسيارى از اين خيالاتى كه ما مى‏كنيم اشتباه است. بعضى از افراد عذرهاى بسيارى از كسانى را كه روزه مى‏خورند قبول ندارند، مى‏گويند روزه خورهايى كه به بهانه اينكه مريضند روزه نمى‏گيرند، چون روزه نمى‏گيرند ضعيف مى‏شوند و چون ضعيف‏ مى‏شوند اين ضعفشان را مانع روزه گرفتن مى‏پندارند.اين حماقت است كه كسى بگويد روزه از نيروى كار مى‏كاهد.
ثانياً مگر بشر فقط بايد كار بكند؟ مگر بشر يك ماشين است كه حداكثر استحصال را بايد از اين ماشين كرد؟ مگر حيوانِ باركش است؟ مگر بشر دل ندارد؟
مگر بشر روح ندارد؟ مگر بشر احتياج به تقوا ندارد؟ آيا بشر فقط احتياج به يك چيز دارد و آن كار است؟ ديگر احتياج به آدميت ندارد؟
احتياج به اينكه طبيعت سركش را رام كند ندارد؟ احتياج به اينكه شهوات خودش را بشكند ندارد؟ احتياج به اينكه اراده عقلانى و انسانى خودش را تقويت كند ندارد؟ همه چيز را بايد از دريچه كار ببينيم و كار فقط؟! برويد از ادارات راهنمايى و شهربانى بپرسيد كه در ماه رمضان آمار جرم و جنايت چقدر كاهش پيدا مى‏كند. ببينيد در ماه رمضان چاقوكشى، آدمكشى، خرابكارى، قماربازى چقدر كمتر مى‏شود و در مقابل، اعمال انسانى چقدر مضاعف مى‏شود، انسانيت چقدر بالا مى‏رود، احسان چقدر بيشتر مى‏شود، صله ارحام چقدر زياد مى‏شود! اينها را هم بايد در نظر بگيريم، فقط نگوييم نيروى كار.
اينهاست كه ما نامش را افراط يا جهالت مى‏گذاريم. اين‏جور دخل و تصرف‏هاست كه بايد جلو آن گرفته بشود. معلوم شد اينهايى كه اين حرفها را به حساب مقتضيات زمان و انطباق با زمان و احتياجات روزگار مى‏زنند و مى‏گويند اگر در زمان پيغمبر مردم روزه مى‏گرفتند اينقدر احتياج به كار نبود و امروز جامعه احتياج زيادى به كار دارد پس زمان فرق كرده است و حالا كه زمان فرق كرده است مقتضيات زمان عوض شده پس بايد روزه را برداريم، افراطى و جاهل مى‏باشند.

مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏21، ص: 64_68



پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان
عنوان جدید ارسال پاسخ
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » ضیافت الهی » دانشنامه روزه و رمضان در آثار شهید مطهری » روزه و ضعف جسمانی
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0/286 ثانیه ایجاد شد.