ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » اخبار انجمن » اخبار مربوط به اعضا » رجعت
سوال نظر سنجی : این مقاله را ازنظرکیفیت محتوا چگونه ارزیابی میکنید
انتخاب آراء آمار
خیلی خوب 0 0 %
خوب 0 0 %
متوسط 2 100 %
ضعیف 0 0 %
خیلی ضعیف 0 0 %
مجموع 2 100%

رجعت
noveyr
#1 ارسال شده : 1390 دی شنبه, 10 01:55:59(UTC)

رتبه: عضو

تاریخ عضویت: 1390/07/30(UTC)
ارسالها: 14
امتیازات: 42
مکان: بندرانزلی

تشکرها: 1 بار
6 تشکر دریافتی در 4 ارسال

بسمه تعالی 

موضوع تحقیق وپژوهش: رجعت 

ترجمه بخشی از خطبه 1 نهج البلاغه : ( امام(ع) درکل این سخنرانی از آفرینش  آسمان وزمین وآفرینش انسان یاد می کند.) 

1.عجز انسان از شناخت ذات خدا(اشاره به علم اپیس تمولوژی(معرفت شناسی)):سپاس خداوندی را که سخنوران از ستودن اوعاجزند وحسابگران از شمارش نعمتهای او ناتوان وتلاشگران از ادعای حق او درمانده اند.خدایی که افکار ژرف اندیش،ذات اورادرک نمی کنند ودست غواصان دریای علوم به او نخواهد رسید.پروردگاری که برای صفات او حدومرزی وجودنداردوتعریف کاملی نمی توان یافت وبرای خداوقتی معین وسرامدی مشخص نمی توان تعیین کرد.مخلوقات راباقدرت خودآفرید،وبارحمت خودبادهارابه حرکت درآوردوبه وسیله ی کوه هااضطراب ولرزش زمین رابه آرامش تبدیل کرد.                              

 2.دین وشناخت خدا (اشاره به پایتی تیسم(ایزد شناسی)): سرآغاز دین،خدا شناسی است؛ وکمال شناخت خدا، باور داشتن او؛ وکمال باور داشتن خدا، شهادت به یگانگی اوست ؛ وکمال توحید((شهادت بر یگانگی خدا))اخلاص؛وکمال اخلاص ،خدارا ازصفات مخلوقات جداکردن است ؛ زیرا هر صفتی نشان می دهد که غیر از موصوف، وهر موصوفی گواهی می دهد که غیر از صفت است ؛ پس کسی که خدارا با صفت مخلوقات تعریف کند اورا به چیزی نزدیک کرده،(یعنی همتایی برای خدا تصور کرده است)وبا نزدیک کردن خدا به چیزی،دو خدا مطرح شده؛ وبا طرح شدن دوخدا،اجزایی برای او تصور نموده ؛وباتصور اجزا برای خدا،اورانشناخته است.  

  معنای لغوی واصطلاحی 

 در لغت «رجعت» مصدر مرّه از ماده «ر ج ع» و به معنای یک بار بازگشت است[1] و در اصطلاح علم کلام، به این معناست که گروهی از مردگان، مقارن با قیام جهانی حضرت مهدی(عج) و پیش از بر پایی رستاخیز، به دنیا باز می گردندوازنظرامامیه،عقیده به بازگشت ائمه معصوم(ع) و مؤمنان محض و کافران محض پس از ظهور حضرت ولی عصر (عج) را رجعت می نامند؛[2] همچنان که در حدیث آمده و از رفاعة بن موسی نقل شده است که امام صادق(ع) فرمود: «اولین کسانی که به دنیا برمی گردند، حسین بن علی(ع) و یارانش و یزید بن معاویه و یارانش هستند، و همه آنها را از اول تا آخر می کشد».[3] سپس امام صادق(ع) این آیه را تلاوت فرمود: (ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ وَأَمْدَدْنَاکُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَجَعَلْنَاکُمْ أَکْثَرَ نَفِیرًا)[4]. 

رجعت، یکی از عقاید مسلم و تردید ناپذیر شیعه است که بر آیات قرآن کریم و احادیث معصومان(ع) استوار است و از زمان پیامبر اکرم(ع) مورد توجه و تأکید بوده است و با مخالفت هایی مواجه بوده؛ تا آنجا که برخی وقوع آن را غیر ممکن می دانند، اما فرمان رجعت همانند فرمان ظهور از ناحیه مقدس پروردگار متعال صادر می شود. شیعه با ادله مختلف که برگرفته از قرآن، حدیث، دلیل اجماع و عقل است، رجعت را پذیرفته است و به بیانی، رجعت را «قیامت صغرا» می داند، ولی رجعت را شیعه جزء اصول دین نمی داند و منکر آن را کافر ندانسته است،[5] اما این مسئله به قدری دارای اهمیت است که امام صادق(ع) می فرماید: «کسی که به رجعت ایمان نداشته باشد، ازمانیست».[6]

در قرآن نیز درباره این موضوع آمده است:(وَیَوْمَ نَحْشُرُ مِن کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا ممَّن یُکَذِّبُ بِآیَاتِنَا فَهُمْ یُوزَعُونَ )[7] ؛ «روزی که از هر امتی، گروهی از کسانی را که آیات ما را تکذیب کردند، محشور می کنیم و آنها بازداشته خواهند شد». مرحوم طبرسی از قول بعضی از اساتید مثل شیخ طوسی می گوید: مراد از این آیه رجعت است؛ چون فرموده که گروهی را محشور می کنیم، و الاّ اگر مراد قیامت بود، باید می گفت: همه را محشور می کنیم؛ چنان که در قیامت همه بدون استثنا محشور می شوند: (وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا)[8]؛ «همه را در صف محشر از قبرها برانگیزانیم و یکی فرونگذاریم»

مقاله: محبوبه عظیم زاده 1 . لسان العرب ،ابن منظور، ج8، ص114. 2 . رجعت از نظر شیعه، نجم الدین طبسی، ص15.    3 . بحار الانوار، ج53، ص76. 4 . اسراء/6. 5 - 200 پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان(عج)، سید جعفر موسوی نسب، ج2، ص276. 6 . بحارالانوار، ج53، ص92. 7 . نمل/83. 8 . کهف/47.

رجعت در قرآن  

 رجعت و بازگشت برخی انسان ها به دنیا پس از مردن مستلزم هیچ گونه محذور عقلی نیست.(1) علاوه بر آنکه در مواردی واقع هم شده است(2). از سوی دیگر آیات و روایات فراوانی در اثبات رجعت به معنای اصطلاحی آن رسیده است. امّا، پیش از بیان آیات، ذکر چند نکته ضروری است:   

اوّل: در میان آیاتی که مورد استدلال قرار گرفته است، واژة «رجعت» به کار نرفته امّا با دقت و تعمّق در معنای آیات، معلوم می شود که آنها با رجعت، هماهنگی و سازگاری دارند

دوم: آیات فراوانی توسط ائمة اطهار(ع) به رجعت تفسیر شده و از آنجا که ما قائل به عصمت آنها هستیم، به آن آیات با کمک روایات استناد می نماییم.

سوم: از آیاتی که در مورد رجعت رسیده اند گاهی به روز قیامت یا به روز ظهور حضرت حجت(ع) تفسیر شده، و این نکته ضربه ای به استدلال به رجعت نمی زند چرا که این معانی با هم منافات نداشته و هر کدام از بطنی از بطون قرآن حکایت دارد.

و بالاخره در حدود هفتاد آیه در مورد رجعت وجود دارد، که به علت اختصار به سه آیه اکتفا می کنیم:  

 آیة اوّل: و هنگامی که قول بر آنان واقع گردد،از زمین موجودی رابیرون می سازیم که با آنان سخن می گوید(یا باآنان می جنگد)ولی مردم به آیات ماایمان نمی آورند،و روزی که از هر امتی گروهی از کسانیکه آیات ماراتکذیب کردند،محشورکرده وسپس آنها نگه داشته می شوند.سورةنمل(27)،آیات 82 ـ 83  

این آیه مشهورترین آیة رجعت است که به تنهایی بر رجعت دلالت دارد. چرا که ظاهر آیه به خوبی بیانگر این مطلب است که این حشر گروهی از هر امتی غیرازحشردر روزقیامت است که شامل همه انسان هامی گردد،چنانکه درآیه ای دروصف حشر روز قیامت چنین می فرماید:وحشرناهم فلم نغادرمنهم احداً:وهمه رامحشورکرده و احدی از آنان را فرو نخواهیم گذاشت. سورة کهف (18)، آیة 47                                                                            

مردی به امام صادق(ع) عرضه داشت: که اهل سنت گمان کرده اند که آیة «روزی که از هر امتی گروهی را محشور می کنیم» مربوط به قیامت است حضرت در پاسخ فرمود: آیا چنین است که خداوند روز قیامت از هر امتی تنها گروهی را محشور کرده و بقیه را رها می سازد؟ خیر، اینگونه نیست ولکن آیه در مورد رجعت است. امّا آیة قیامت آن است که می فرماید: «همه را محشور ساخته و از احدی چشم پوشی نمی کنیم.» مجلسی، همان، ج 53،ص52                                           

آیة دوم:همانامافرستادگان خویش ومؤمنان را در دنیا،آن روزی که شاهدان اقامه شوند،یاری خواهیم نمود.سوره مؤمن(40)،آیة 51                                                                  

ازامام صادق(ع)نقل شده که فرمود: به خدا سوگند این آیه در مورد رجعت است،مگر نمی دانید که پیامبران بسیاری دراین دنیا کشته شدندونصرت خداوندبه آنان نرسید؟امامان کشته شدندونصرت خداوندشامل حال آنهانشد،این آیه در رجعت محقّق خواهدشد. (3)                                           

آیة سوم: و ما تو را جز برای بشارت و بیم جهانیان نفرستادیم... . سورة سبا(34)، آیة 28 

امام محمد باقر(ع) می فرماید: این آیه در رجعت تحقق می یابد. مجلسی، همان، ص 42  

(1). برخی گمان برده اند که رجعت مستلزم تناسخ یا خروج فعل از قوه است و پاسخ های مفصلی به آنها داده شده که ازحد مقاله بیرون است.  برای مطالعة بیشتر در این زمینه ر.ک: طباطبایی، محمدحسین، تفسیر المیزان، ج 2، ص 107؛ قزوینی خراسانی، مجتبی، بیان الفرقان، ج 5.                                                          

(2). رجعت به معنای رجوع به دنیا پس از مرگ به گونه هایی در امت های پیشین اتفاق افتاده است و آیات مختلفی بر این مطلب اشاره دارند، مانند: سورة بقره(2)، آیات 56، 243 و 259؛ سورة کهف (18)، آیة 19 و موارد دیگر. 

(3).حائری یزدی، شیخ علی، الزام الناصب،ج2،ص 338. ***مقاله:محمدرضا ضمیری  ****ماهنامه موعود شماره 79 **سایت حوزه                                                               

اهداف رجعت 

1. گسترش دین اسلام: یکی از اهداف رجعت، گسترش و فراگیر شدن دین اسلام است. از آیات و روایات متعدد استفاده می شود که اسلام به عنوان دین پسندیده شده، بر ادیان تعریف شده چیره می گردد و بشریت خسته را، از پندارها و اوهام بشری رهایی می دهد و به زلال معرفت الهی و عدل جهانی رهنمون می شود. همچنین، حاکمیت سیاسی زمین، با رهبری اهل بیت علیهم السلام به دست مسلمانان می افتد و احکام اسلام بدون ترس و واهمه اجرا می شود. به همین دلیل، افرادی که در این راه تلاش کرده اند، برمی گردند تا برای گسترش دین مورد رضایت الهی، مبارزه و جهاد کنند. 

2. تحقق وعده الهی:یکی از اهداف رجعت، تحقق وعده الهی و جانشینی مؤمنان بر زمین است. امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه 55 سوره نور فرمود: «آیا نمی دانی که بیشتر انبیا و ائمه در دنیا یاری نشدند و به شهادت رسیدند. این نصرت وعده داده شده، به هنگام رجعت پدیدار می شود».  

3. ظهور قدرت الهی:روز رجعت، یکی از روزهای الهی و تجلی قدرت خداوند شمرده شده است. امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه 5 سوره ابراهیم فرمود: «روزهای خداوند سه روز است: روز قیام مهدی(عج)، روز رجعت و روز قیامت». در این سه روز، همه اسباب مادی با اختلاف مراتب از کار و تأثیر می افتد و عظمت الهی در نعمت یا نقمت و در عزت یا ذلت تجلی و ظهور می یابد.           

 4. گرفتن انتقام مظلوم از ظالم :رجعت، روز تجلی و مظهر عدالت الهی است که هم زمان با ظهور عدالت گستر جهانی، حضرت مهدی(عج) محقق می شود و از ستمگرانی که عالم را پر از ظلم و جور کرده اند، انتقام گرفته می شود. امام صادق علیه السلام فرمود: «نخستین رجعت کنندگان، امام حسین علیه السلام و یارانش و یزیدیانِ کربلا هستند تا از آنها انتقام گرفته شود؛ همان گونه که حضرت ویارانش را به شهادت رساندند».                 

 5.خواری کافران و منافقان: یکی از اهدافی که در روایات بسیار تکرار شده و حتی در تعاریف رجعت هم انعکاس یافته، عزت مؤمنان و خواری منافقان است.     امام باقر علیه السلام فرمود: «هیچ شخص نیک و بدی از این امت نیست، مگر اینکه رجعت می کند. مؤمنان برمی گردند تا عزیز شوند و چشمانشان روشن گردد، ولی منافقان و کافران برمی گردند تا خداوند خوارشان کند».  

6. اقامه حدود و قصاص تعطیل شده : یکی از اهداف و حکمت هایی که می توان برای رجعت آورد و از روایات نیز استفاده می شود، اجرای حدود و قصاص تعطیل شده است. کسانی که مرتکب گناهی شده اند که موجب قصاص و اجرای حدود بوده، ولی با زر و تزویر توانسته اند از دست اجرای قانون الهی فرار کنند، برگردانیده می شوند تا قصاص و حدود الهی بر آنان اجرا شود.  

7. زنده نگهداشتن روحیه انتظار:یکی از اهداف رجعت در روایات، زنده نگهداشتن روحیه انتظار فرج است که بهترین اعمال امت رسول خدا صلی الله علیه و آله به شمار می رود.اعتقادبه رجعت،این امید را در دل انسان زنده نگه می داردکه اگرپیش ازظهورآن حضرت ازدنیابرود،خداوند اورابرای یاری دین خود ودیدارباآن حضرت برمی گرداندوهیچگاه ناامید نمی شود. در همان حال،اعتقادبه ظهورآن حضرت، آدمی رامطمئن می کندکه روزی شاهدانتقام دنیایی مظلوم ازظالم خواهدبود.

 8. ایجاد روحیه استقامت برای مؤمنان:یکی از اهدافی که برای رجعت آورده شده، ایجاد روحیه ایستادگی برای مؤمنان در برابر حوادث و ناملایمات است؛ زیرا انسانی که آینده را روشن نبیند، به راحتی می تواند مشکلات زودگذر را تحمل کرده و پایداری کند. از این رو، ائمه اطهار علیهم السلام مؤمنان را به بردباری دعوت و با وعده رجعت و زندگی در سایه دولت کریمه اهل بیت علیهم السلام ، آنان را امیدوار می کردند. 

9. بزرگداشت مؤمنان در دنیا: یکی دیگر از اهدافی که در روایات برای رجعت ذکر شده، بزرگداشت مؤمنان و برخوردار شدن آنان از برکات الهی است. در جهانی که حق و باطل و عدل و ظلم قابل امتیاز نیست، مظلوم و ظالم و مؤمن و کافر، همه از بخشش های الهی به طور یکسان بهره مند هستند. پس باید زمانی فرا رسد که تنها مؤمنان در حد امکان از این موهبت های الهی استفاده کنند و مورد تکریم الهی قرارگیرند 

10. رسیدن به تکامل نهایی: مؤمنان خالص در مسیر تکامل معنوی، با موانع گوناگون دشمنان روبه رو بوده اند که از تکامل بازمانده اند. حکمت الهی اقتضا می کند آنها مسیر تکامل خود را، از راه بازگشت دوباره به این جهان به پایان برسانند و در بنا و گسترش حکومت حق شرکت جویند؛ زیرا شرکت در تشکیل و پیروزی چنین حکومتی، از بزرگ ترین افتخارات است. این کار، یکی از اهداف رجعت به شمار می آید.مقاله: زهرا رضاییان

در پایان بحث را با سخنانی از امام علی (ع)که ترجمه ی قسمت دوم ازخطبه 52 نهج البلاغه با عنوان ((والایی نعمت های قیامت)) به پایان می رسانم:   به خدا سوگند!اگر مانند شتران بچه مرده،ناله سردهید،وچونان کبوتران ،نوحه سرایی کنید،ومانند راهبان زاری نمایید،وبرای نزدیک شدن به حق ،ودسترسی به درجات معنوی،وآمرزش گناهانی که ثبت شده وماموران حق آن را نگه می دارند ،دست از اموال وفرزندان بکشید،سزاوار است،زیرا، برابر پاداشی که برایتان انتظار دارم، وعذابی که از آن بر شما می ترسم ،اندک است. به خدا سوگند، اگر دلهای شما از ترس آب شود،واز چشمهایتان با شدت شوق به خدا، یا ترس از او ، خون جاری گردد ، واگر تا پایان دنیا زنده باشیدوتا آنجا که می توانید در اطاعت از فرمان حق بکوشید ، در برابر نعمت های بزرگ پروردگار ، بخصوص نعمت ایمان ،ناچیز است.

گردآورنده : noveyr


یاکریم،یاکریم گنبد بارگاه توام
نسرین
#2 ارسال شده : 1390 دی شنبه, 10 08:06:28(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1390/08/02(UTC)
ارسالها: 61
امتیازات: 189

تشکرها: 20 بار
16 تشکر دریافتی در 12 ارسال

سلام عزیزم قبلا هم این بحثو و  کرده بودی اگه یادت نیست به اینجا مراجعه کن

اگر یادتان بود باران گرفت ***دعایی به حال بیابان کنید
1 کاربر از نسرین برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
ali در تاریخ 1390/12/15(UTC)
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » اخبار انجمن » اخبار مربوط به اعضا » رجعت
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0/083 ثانیه ایجاد شد.