ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » قرآن و حدیث » خواندن نماز با زبان فارسی
خواندن نماز با زبان فارسی
sedmomen
#1 ارسال شده : 1389 فروردین پنجشنبه, 19 23:09:57(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/09/02(UTC)
ارسالها: 565
امتیازات: 1,640
Woman
مکان: ایران

تشکرها: 1 بار
47 تشکر دریافتی در 33 ارسال
آیا برای تسلط بیشتر بر معانی جملات نماز، می‌توان معنای فارسی جملات نماز را در لوحی نوشت و هنگام نماز در برابر خود قرار داد و هنگام نماز معانی را قرائت کرد؟
مـن ز خــــــود هــیچ ندارم که بدان فــــخـــــر کنم.***هر چه دارم همه از آل محمد (صلی الله علیه و آله) دارم.
ehsane20025
#2 ارسال شده : 1389 فروردین شنبه, 21 15:03:00(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/09/29(UTC)
ارسالها: 165
امتیازات: 204

تشکرها: 14 بار
9 تشکر دریافتی در 9 ارسال
امام باقر7 می‌فرماید: آن مقدار از نماز بنده قبول می‌شود که در آن حضور قلب داشته باشد.(ر.ک‌: وسائل الشیعه‌، شیخ حر عاملی‌، ج 4، ص 70، مؤسسة آل البیت‌.)
خداوند در آیه 2 سورة مؤمنون می‌فرماید: ]مؤمنان‌[ کسانی ]هستند[ که در نمازشان خاشعند. بنابراین خشوع در نماز علامت ایمان است نه نماز خواندن‌. برای تحصیل خشوع و حضور قلب در نماز امور ذیل توصیه شده است‌:
1. اندیشه در اهمیت و آثار نماز:
اگر گوهر گران‌بهایی و یا یک انگشتر، به ارزش صد هزار تومان‌، گم کنیم تا مدتی آشفته خاطر می‌گردیم و شبها خوابمان نمی‌برد، این در حالی است که دو رکعت نمازی را که به همه دنیا و لذت‌های آن می‌ارزد، از دست می‌دهیم و ناراحت نمی‌شویم‌!
پس در مرحله اول باید در اهمیت و آثار ارزشمند نماز بیندیشیم تا پی‌ببریم با این نمازهای فاقد حال و توجه و حضور قلب‌، خود را از چه فواید و برکاتی محروم ساخته‌ایم‌! قرآن کریم کسالت در نماز و بی‌میلی به این فریضة الهی را از اوصاف منافقین برشمرده دربارة آنان می‌فرماید: ...و چون به نماز می‌ایستند با حال بی‌میلی نماز می‌گذارند و برای مردم ریا می‌کنند و جز اندکی یاد خدا نمی‌کنند (نسأ/142).
2. کنترل افکار خود قبل از شروع نماز:
از جمله کارهایی که برای تحصیل حضور قلب و توجه باید انجام داد، این است که انسان‌، پیش از نماز لحظاتی را به تفکر مشغول گردد و توجه خود را به خدا معطوف سازد، برای چند دقیقه در محل نماز، خود را از غیر خدا فارغ کند، دل را از افکار و خیال‌های واهی خالی سازد و با متمرکزساختن حواس خود، و فراموش کردن گرایش‌های دنیوی‌، سعی کند حضور قلب پیدا کند. البته با تفکر و پشیمانی در اثر از دست‌دادن منافع معنوی نماز، و جبران زیان و خسارت‌های گذشته‌، این مهم بهتر حاصل می‌گردد.
3. اندیشه در عظمت خداوند:
وقتی که انسان در برابر هم نوع خود قرار می‌گیرد، مواظب رفتارش هست و حواسش را جمع می‌کند، وقتی باور کردیم که در حضور خدا هستیم و خداوند از روی لطف به ما اجازه داده در حضور او بایستیم و با او سخن گوییم و به درد دل و مناجات بپردازیم‌، آیا جا دارد از او غافل شویم‌؟ به همین جهت است که در روایت آمده است‌. کسی که نماز می‌خواند، ولی دل به نماز نمی‌سپرد، آیا نمی‌ترسد که او را به صورت الاغ مسخ کنم یعنی‌، غفلت و بی‌توجهی در نماز آن قدر زشت است که کسی به آن مبتلا گردد، مستحق این است که به صورت حیوانی مسخ شود.
قرآن دربارة نمازگزارانی که از یاد خداوند غافل هستند می‌فرماید: فویل للمصلّین # الذین هم عن صلاتهم ساهون # الذین هم یراَّءون‌; یعنی‌: پس وای بر نمازگزاران . که دل از یاد خدا غافل دارند . آنان که ریا می‌کنند." (ماعون‌،4 ـ 6)
4. در هنگام نماز سعی کنیم‌، معانی جملاتی را که بر زبان جاری می‌کنیم‌، تصور کنیم و در آنها بیندیشیم و با تأمل نماز بخوانیم‌. به طوری که اگر قبلاً در یک دقیقه‌، یک رکعت می‌خواندیم‌، اینک یک رکعت را در دو دقیقه بخوانیم و این برای کسی که می‌خواهد به حضور خدا برود وقت زیادی نیست‌.
5. امام سجاد7 می‌فرماید: وقتی نماز می‌خوانی فرض کن (در آستانة مرگ هستی‌) و آخرین نمازت را می‌خوانی‌. اگر انسان بداند، از عمرش تنها به اندازه خواندن چند رکعت نماز باقی مانده است‌، حواسش را جمع می‌کند و سعی می‌کند نمازش را بهتر و شایسته‌تر بجا آورد و از کاستی‌هایش توبه می‌کند. حال که ما نمی‌دانیم عمرمان تا کی باقی است‌، فرض کنیم این آخرین نمازی است که بجا می‌آوریم‌. چنین تصوری باعث می‌گردد در برابر شیطان مقاومت کنیم و او را از خود برانیم‌، از لحظات و دقایقی که در نماز سپری می‌کنیم‌، بهره شایان ببریم‌.
6. سعی کنیم دعاهایی را که برای قبل از شروع نماز و نیز بعد از نماز وارد شده‌، بخوانیم‌. کسی که به مجرد گفتن‌: السّلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته از جای برمی‌خیزد و به دنبال کارش می‌رود، گویا تا حال نزد خدا زندانی بود و انتظار می‌کشید هرچه زودتر درِ زندان و قفس گشوده شود، تا خود را نجات دهد. پس لازم است بعد از نماز، انسان دست به دعا بلند کرده و برای خود و دیگران دعا کند.(راهیان کوی دوست‌، مصباح یزدی‌، ص 77 ـ 88، انتشارات شفق قم‌، 1375 ش / جهت آگاهی بیشتر در این زمینه ر.ک‌: به کتاب حضور قلب در نماز از دیدگاه عالمان ربانی و عارفان الهی‌، نوشتة محمد بدیعی و صلاة‌الخاشعین آیت‌اللّه شهیددستغیب‌.)
در هنگام نماز می‌توان به نوشته‌های قرآن یا کتاب و مانند آن نگاه کرد، ولی مکروه است‌.(ر.ک‌: توضیح المسائل مراجع‌، ج‌، ص 653، دفتر انتشارات اسلامی‌.)

منبع: http://www.porsemanequran.com/fa/node/19596
msh
#3 ارسال شده : 1389 ارديبهشت یکشنبه, 05 18:18:54(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/19(UTC)
ارسالها: 210
امتیازات: 400

تشکرها: 3 بار
7 تشکر دریافتی در 7 ارسال
اگر منظور شما اینست که نماز را به فارسی بخوانیم، شهید مطهری اشاره ای در این مورد دارد:
ابراهيم عليه السلام به دستور خدا خانه را ساخت و خداوند در ضمن آيه‏اى فرمود خانه مرا پاكيزه كنيد براى طواف كنندگان، براى توحيد و عبادت خداى يگانه. سرنوشت اين را به كجا كشاندند؟ وَ اتَّخِذوا مِنْ مَقامِ ابْراهيمَ مُصَلّىً . يكى از كارهايى كه بايد انجام مى‏شد نماز بود. آنقدر از سر و ته آن زدند و بر آن افزودند كه به صورت سوت كشيدن و كف‏زدن درآمد، و حال آنكه عبادتها توقيفى هستند يعنى در عبادت خدا از نظر كيفيت و كميت نبايد اعمال سليقه شود، بلكه بايد همان‏طور كه براى ما بيان كرده‏اند، بدون كم و زياد اجرا شود. چون و چرا بردار نيست.
اينكه عده‏اى عربى بخوانند، عده‏اى فارسى، عده‏اى تركى، و خلاصه هركس به زبان ملى خود بخواند [اعمال سليقه است.] يا بگوييم در مسافرتها، قديم نماز دو ركعتى بوده ولى اكنون چون با هواپيما مسافرت مى‏كنند بايد چهار ركعتى بخوانند زيرا اين سفر مشقت ندارد. اگر در عبادتها سليقه را دخالت بدهيم به تدريج چيزى از آب در مى‏آيد كه مصداق اين شعر مى‏شود:
بس كه ببستند بر او برگ و ساز
گر تو ببينى نشناسيش باز
نمازى كه به شكل سوت كشيدن مى‏خواندند، يكمرتبه اين‏طور نشد بلكه اول يك گوشه آن را تغيير دادند بعد گوشه ديگر و همين‏طور. در طول نسلهاى متوالى به اين شكل درآمد، زيرا هر نسلى از نسل قبل خبر ندارد [و فكر مى‏كند آنچه به دستش رسيده از اول به همين صورت بوده است.] بعد از چندين نسل به چيزى شبيه مى‏شود كه با اصل آن شباهتى ندارد.
راجع به اينكه قرآن و نماز را مثلًا به فارسى بخوانند، ذكر تجربه‏اى كه خارجيها در مورد ترجمه پى‏درپى يك جمله به زبانهاى مختلف كرده‏اند بى‏فايده نيست. اگر سخنى مثلًا به زبان فارسى باشد و كسى آن را به زبان عربى ترجمه كند، بعد تركى، انگليسى، فرانسه، آلمانى، روسى و ... تجربه كرده‏اند ديده‏اند از جمله اول يك ذره در جمله چهلم باقى نيست.

مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى ج26/236
msh
#4 ارسال شده : 1389 ارديبهشت دوشنبه, 06 13:49:24(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/19(UTC)
ارسالها: 210
امتیازات: 400

تشکرها: 3 بار
7 تشکر دریافتی در 7 ارسال
برای استفاده بیشتر به این تایپک مراجعه کنید.

تایپک تکراری می زنید دیگه چه کنیم ؟؟ ولی جواب های این تایپک مفصل تره.
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » قرآن و حدیث » خواندن نماز با زبان فارسی
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0/058 ثانیه ایجاد شد.