ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » قرآن و حدیث » با توجه به این آیه ما چگونه این شبه که حسنین فرزند پیامبر محسوب نمی شوند را پاسخ می دهیم.
با توجه به این آیه ما چگونه این شبه که حسنین فرزند پیامبر محسوب نمی شوند را پاسخ می دهیم.
filsoof
#1 ارسال شده : 1389 ارديبهشت پنجشنبه, 16 16:24:46(UTC)

رتبه: عضو

تاریخ عضویت: 1388/08/28(UTC)
ارسالها: 24
امتیازات: 72

تشکرها: 0 بار
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَ لكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِيِّينَ وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليماً سوره احزاب آیه 40
محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست. او رسول خدا و خاتم پيامبران است. و خدا به هر چيزى داناست.
اين آيه آخرين سخنى است كه خداوند در ارتباط با مساله ازدواج پيامبر ص با" همسر مطلقه زيد" براى شكستن يك سنت غلط جاهلى، بيان مى‏دارد، و جواب كوتاه و فشرده‏اى است به عنوان آخرين جواب، و ضمنا حقيقت مهم ديگرى را كه مساله خاتميت است به تناسب خاصى در ذيل آن بيان مى‏كند.
نخست مى‏فرمايد:" محمد پدر هيچيك از مردان شما نبود" (ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ).
نه" زيد" و نه ديگرى، و اگر يك روز نام پسر محمد بر او گذاردند اين تنها يك عادت و سنت بود كه با ورود اسلام و نزول قرآن بر چيده شد نه يك رابطه طبيعى و خويشاوندى.
البته پيامبر فرزندان حقيقى به نام" قاسم" و" طيب" و" طاهر" و" ابراهيم" داشت، ولى طبق نقل مورخان همه آنها قبل از بلوغ، چشم از جهان بستند، و لذا نام" رجال" (مردان) بر آنها اطلاق نشد «1».
امام حسن و امام حسين ع كه آنها را فرزندان پيامبر ص مى‏خواندند، گرچه به سنين بالا رسيدند، ولى به هنگام نزول اين آيه هنوز كودك بودند، بنا بر اين جمله ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ كه به صورت فعل ماضى آمده است بطور قاطع در آن هنگام در حق همه صادق بوده است.
و اگر در بعضى از تعبيرات خود پيامبر ص مى‏خوانيم
" انا و على أبوا هذه الامة"
:" من و على پدران اين امتيم" مسلما منظور پدر نسبى نبوده بلكه ابوت ناشى از تعليم و تربيت و رهبرى بوده است(2)
**********

(1)" تفسير قرطبى" و تفسير" الميزان" ذيل آيه مورد بحث.
(2) تفسير نمونه، ج‏17، ص: 337
حزب الله
#2 ارسال شده : 1389 ارديبهشت پنجشنبه, 16 17:11:05(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/13(UTC)
ارسالها: 101
امتیازات: 188

تشکرها: 1 بار
9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
filsoof نوشته است:
ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَ لكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِيِّينَ وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليماً سوره احزاب آیه 40
محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست. او رسول خدا و خاتم پيامبران است. و خدا به هر چيزى داناست.
اين آيه آخرين سخنى است كه خداوند در ارتباط با مساله ازدواج پيامبر ص با" همسر مطلقه زيد" براى شكستن يك سنت غلط جاهلى، بيان مى‏دارد، و جواب كوتاه و فشرده‏اى است به عنوان آخرين جواب، و ضمنا حقيقت مهم ديگرى را كه مساله خاتميت است به تناسب خاصى در ذيل آن بيان مى‏كند.
نخست مى‏فرمايد:" محمد پدر هيچيك از مردان شما نبود" (ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ).
نه" زيد" و نه ديگرى، و اگر يك روز نام پسر محمد بر او گذاردند اين تنها يك عادت و سنت بود كه با ورود اسلام و نزول قرآن بر چيده شد نه يك رابطه طبيعى و خويشاوندى.
البته پيامبر فرزندان حقيقى به نام" قاسم" و" طيب" و" طاهر" و" ابراهيم" داشت، ولى طبق نقل مورخان همه آنها قبل از بلوغ، چشم از جهان بستند، و لذا نام" رجال" (مردان) بر آنها اطلاق نشد «1».
امام حسن و امام حسين ع كه آنها را فرزندان پيامبر ص مى‏خواندند، گرچه به سنين بالا رسيدند، ولى به هنگام نزول اين آيه هنوز كودك بودند، بنا بر اين جمله ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ كه به صورت فعل ماضى آمده است بطور قاطع در آن هنگام در حق همه صادق بوده است.
و اگر در بعضى از تعبيرات خود پيامبر ص مى‏خوانيم
" انا و على أبوا هذه الامة"
:" من و على پدران اين امتيم" مسلما منظور پدر نسبى نبوده بلكه ابوت ناشى از تعليم و تربيت و رهبرى بوده است(2)
**********

(1)" تفسير قرطبى" و تفسير" الميزان" ذيل آيه مورد بحث.
(2) تفسير نمونه، ج‏17، ص: 337



«وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَقَ وَیَعْقُوبَ کُلاًّ هَدَیْنَا وَنُوحًا هَدَیْنَا مِن قَبْلُ وَمِن ذُرِّیَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَیْمَانَ وَأَیُّوبَ وَیُوسُفَ وَمُوسَى وَهَارُونَ وَکَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ وَزَکَرِیَّا وَیَحْیَى وَعِیسَى؛ و ما به ابراهیم، اسحق و یعقوب را عطا نمودیم و همه را به راه راست هدایت کردیم و نوح را نیز پیش از ابراهیم و از فرزندان ابراهیم: داوود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون را نیز هدایت نمودیم و این چنین نیکوکاران را پاداش می‌دهیم. و[همچنین از فرزندان ابراهیم] زکریا و یحیی و عیسی.»[1]
وقتی خدواوند حضرت عیسی رو با این همه فاصله ی زمانی، فرزند حضرت ابراهیم قلمداد می کنه با اینکه عیسی فرزند حضرت مریم هست و همه می دونیم که ایشان پدر نداشتند. با توجه به این مقدمه، حسنین که فرزند حضرت زهرا هستند و حضرت زهرا هم بدون واسطه، فرزند پیامبر محسوب می شوند چطور می تونیم بگیم که حسنین فرزند پیامبر نیستند.

*******

[1] - انعام، آیات 84-85.
abbase1385
#3 ارسال شده : 1389 ارديبهشت پنجشنبه, 16 17:23:42(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/09/29(UTC)
ارسالها: 357
امتیازات: 1,004

تشکرها: 2 بار
31 تشکر دریافتی در 25 ارسال
در جواب شبهه ای که مطرح شده این گونه میتوان پاسخ داد:
اولا ترجمه صحیح آیه شریفه به این شکل است که:
نيست محمّد صلّى اللَّه عليه و آله پدر (نسبى و خويشاوندى) هيچيك از مردان (و زنان) شما (مانند زيد ابن حارثه كه آن سبب حرمت و ناروا بودن زن او گردد، و اين حكم منافات ندارد با فرمايش پيغمبر اكرم كه درباره حضرت امام حسن و امام حسين «صلوات اللَّه عليهما» فرموده: ابناى هذان امامان قاما او قعدا «اين دو پسران من امام و پيشوايند، بايستند يا بنشينند يعنى امامت خود را آشكار سازند، يا تقيّه كنند و از دشمن بپرهيزند» زيرا اينان رجال آن حضرت بودند، نه رجال امّت) و ليكن او فرستاده خداست (و هر رسول و فرستاده خداى تعالى از روى مهربانى و پند دادن پدر امّت خود است، نه آنكه پدر اصلى ايشان باشد) و مهر پيغمبران (آخر آنان) است (كه كتاب نبوّت و پيغمبرى باو مهر شده و ديگرى نتواند آن كتاب را گشود) و خدا بهر چيز (از مخلوقات و آفريده شدگان و چگونگى آنها) دانا است (پس از اينرو شايسته دانست كه حضرت مصطفى صلّى اللَّه عليه و آله خاتم النّبيّين و مهر پيغمبران باشد)
منبع:
ترجمه فيض الاسلام، جلد 3، صفحه 835
و ثانیا این آیه شریفه رو مفسرین به ا ین شکل تفسیر کردند: ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَ لكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِيِّينَ وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيماً (40)
شأن نزول: بعد از تزويج زينب، منافقان زبان طعن دراز كرده و گفتند اين مردمان مى‏گويند كه زنان پسران بر شما حرام است و خود زن پسر خود را اختيار نموده و حال آنكه زيد پسر خوانده حضرت بود نه پسر حضرت، چون آنها در نظر خود پسر خوانده را مثل پسر مى‏دانستند، لذا ايراد نمودند حق تعالى آيه شريفه در رد قول آنها نازل فرمود:
ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ: نيست محمد (صلّى اللّه عليه و آله) در حقيقت پدر هيچيك از مردان شما تا ميان شما و حضرت مصاهرت (دامادى) متحقق گردد و بر او زن او حرام باشد بعد از طلاق، همچنانكه ميان پدر و پسر مى‏باشد.
تبصره: عموميت اين حكم منتقض نمى‏شود به پسران صلبى حضرت: قاسم، طاهر، و ابراهيم عليهم السّلام زيرا كه ايشان به حد رجال نرسيدند و داخل نيستند و بر تقدير بلوغ ايشان، از رجال حضرت بودند نه از رجال امت و خطاب راجع به امت است به جهت رد ابوت حضرت نسبت به زيد كه متبنّى او بود. و ايضا منتقض نمى‏شود به حضرت امام حسن و امام حسين عليهما السّلام به جهت بالغ نبودن ايشان در زمان حيات حضرت، و بر تقدير بلوغ، از رجال حضرت بودند نه از رجال امت. و ديگر آنكه مراد ولد است نه ولد ولد، و نيز ايشان را پسر فرموده: (ابناى هذان ريحانتان من الدّنيا) اين دو پسر من دو ريحان منند از دنيا «به اين مضمون بحار الانوار، ج 43 صفحات 316 (از ابن عمر)، 275 ذيل ح 42، و 262 ذيل ح 5 و نيز ص 264 روايت 13.».
و نيز فرمود: (ابناى هذان امامان قاما او قعدا) اين هر دو پسر من‏امامند، خواه نشسته خواه ايستاده «1». و مروى است كه حضرت امير المؤمنين عليه السّلام در وقتى كه در جنگ صفين به محمد بن حنفيه فرمود: (انت ابنى حقّا) تو پسر منى به حق. عرض كردند: يا على حضرت حسن و حسين عليهما السّلام پسران تو نيستند؟ فرمود: (هما ابنا رسول اللّه) «2» به جهت آنكه حضرت رسول فرمود (الا أنّ كلّ ابن بنت ينسبون الى ابيهم الّا اولاد فاطمة فانّى انا ابوهم) آگاه باشيد هر پسر دخترى را نسبت به پدرش كنند مگر فرزندان فاطمه كه من پدر ايشانم.
پس در آيه تمسكى نيست كسانى را كه گويند حضرت حسنين عليهما السّلام فرزندان رسول خدا نيستند به جهت اضافه رجال به «كم»، و حضرت امام حسن و امام حسين عليهما السّلام از رجال آن حضرتند نه از رجال امت. حاصل آنكه حق تعالى رد قول منافقان كرده فرمود كه: حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله به حسب حقيقت پدر هيچيك از مردان شما نيست تا زيد پسر صلبى او تواند بود

منبع:
تفسير اثنا عشري، ج‏10، ص: 458
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » قرآن و حدیث » با توجه به این آیه ما چگونه این شبه که حسنین فرزند پیامبر محسوب نمی شوند را پاسخ می دهیم.
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0/069 ثانیه ایجاد شد.