ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » ضیافت الهی » گوناگون از رمضان » اگه اسلام دین کامله و هیچ نقصی نداره پس...
عنوان جدید ارسال پاسخ
اگه اسلام دین کامله و هیچ نقصی نداره پس...
میهمان
#1 ارسال شده : 1389 مرداد یکشنبه, 24 20:20:52(UTC)

رتبه: مهمان

تاریخ عضویت: 1388/05/29(UTC)
ارسالها: 66
امتیازات: 9,703-

تشکرها: 0 بار
3 تشکر دریافتی در 3 ارسال
اگه اسلام دین کامله و هیچ نقصی نداره پس چرا دختری که نه سالش می شه و هنوز توان روزه گرفتن رو نداره خصوصا اگه توی مناطق گرم سیر هم باشه حکم کرده که باید روزه بگیره در حالی که کاملا واضحه که ضعیفه و براش زوده که بخواد تکلیفی برگردنش گذاشت بشه
مرتضی
#2 ارسال شده : 1389 مرداد دوشنبه, 25 16:33:11(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1389/02/16(UTC)
ارسالها: 177
امتیازات: 537

تشکرها: 19 بار
21 تشکر دریافتی در 15 ارسال
میهمان نوشته است:
اگه اسلام دین کامله و هیچ نقصی نداره پس چرا دختری که نه سالش می شه و هنوز توان روزه گرفتن رو نداره خصوصا اگه توی مناطق گرم سیر هم باشه حکم کرده که باید روزه بگیره در حالی که کاملا واضحه که ضعیفه و براش زوده که بخواد تکلیفی برگردنش گذاشت بشه

دوست داشتم ببینم مکلف به چه کسی اطلاق می شه تا بعد ببینیم اشکال وارده یا نه به همین دلیل رفتم سراغ مطالبی که شهید مطهری در این مورد ذکر کرده بود دیدم ایشون فرموده بود که:
انسان با واجد بودن چند شرط مى‏تواند انجام تكاليفى را بر عهده بگيرد. شرايط تكليف كه در همه تكاليف بايد وجود داشته باشد امور ذيل است:
1.بلوغ:
انسان به يك مرحله از سن كه مى‏رسد، تغييراتى ناگهانى و تغييرى شبيه نوعى جهش در اندامش و احساساتش و انديشه‏اش پيدا مى‏شود كه «بلوغ» ناميده مى‏شود. هركسى در حقيقت يك بلوغ طبيعى دارد.
به طور دقيق نمى‏توان يك زمان معين را مرحله بلوغ براى همه افراد معين كرد.
ممكن است بعضى افراد از بعضى ديگر زودتر به مرحله بلوغ طبيعى برسند.
خصوصيت فردى افراد و همچنين خصوصيات منطقه‏اى و محيطى در تسريع يا تأخير بلوغ طبيعى تأثير دارد.
آنچه مسلّم است اين است كه جنس زن از جنس مرد زودتر به مرحله بلوغ طبيعى مى‏رسد. از نظر قانونى لازم است يك سن معين كه سن متوسط [بلوغ‏] عموم است و يا سنى كه حداقل سن بلوغ است (بعلاوه شرطى ديگر مانند رشد، در فقه اسلامى) در نظر گرفته شود تا همه افراد يك ضابطه داشته باشند. بنابراين ممكن است افرادى به بلوغ طبيعى رسيده باشند ولى هنوز به سن بلوغ قانونى نرسيده باشند.
در اسلام طبق نظر اكثريت علماى شيعه بلوغ قانونى مرد از نظر سن، تمام شدن پانزده‏سالگى- به سال قمرى- و ورود در شانزده‏سالگى تعيين شده است، و بلوغ قانونى زن تمام شدن نُه سالگى و ورود در ده سالگى تعيين شده است. بلوغ قانونى يكى از شرايط تكليف است؛ يعنى فردى كه به مرحله [بلوغ‏] قانونى نرسيده باشد مكلف نيست مگر با دليل ثابت شود كه به مرحله بلوغ طبيعى قبل از بلوغ قانونى رسيده است.
2. عقل‏
يكى ديگر از شرايط تكليف، عاقل بودن است. ديوانه كه فاقد عقل است مكلف نيست و تكاليف از او ساقط است. همان‏طورى كه نابالغ در زمان عدم بلوغ به هيچ وجه تكليفى متوجه او نيست [و] در زمان بلوغ نيز مكلف نيست كه آنچه را كه در زمان عدم بلوغ انجام نداده است جبران كند...
3. اطلاع و آگاهى‏
بديهى است كه انسان آنگاه قادر است تكليفى را انجام دهد كه از وجود آن تكليف آگاه باشد و به عبارت ديگر به او ابلاغ شده باشد....
4. قدرت و توانايى‏
كارى مورد وظيفه و تكليف انسان قرار مى‏گيرد كه انسان توانايى انجام آن را داشته باشد، اما كارى كه انسان قادر به انجام آن نيست هرگز مورد تعلق تكليف واقع نمى‏شود....خداوند در قرآن كريم مى‏فرمايد:
لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها «1».
خداوند هيچ كس را جز به اندازه توانايى‏اش مكلف نمى‏سازد.
5.آزادى و اختيار
آزادى و اختيار يكى ديگر از شرايط تكليف است؛ يعنى انسان آنگاه مكلف است به انجام يك وظيفه كه اجبار و يا اضطرارى در كار نباشد؛ اگر اجبار (اكراه) يا اضطرار در كار باشد، تكليف ساقط مى‏گردد.
اجبار (اكراه) مانند اين‏كه يك قوّه جابره، شخصى را تهديد كند به اين‏كه حتماً روزه خود را بخورد به طورى كه اگر نخورد جانش در خطر قرار خواهد گرفت.
بديهى است كه در چنين مورد، تكليف روزه ساقط مى‏شود. يا اگر كسى مستطيع شود و يك شخص جابر او را تهديد كند كه اگر به حج برود به جان او يا كسانش صدمه وارد خواهد آورد. پيغمبر اكرم فرمود:
رُفِعَ مَا اسْتُكْرِهوا عَلَيْهِ «2»».
آنجا كه اكراه و اجبار به ميان آيد تكليف ساقط است.(3)
از این مطالب فهمیده می شه که دختر 9 ساله ای مکلف به انجام واجبات، مثل روزه است که شرائط فوق رو داشته باشه. این که دختر می تونه توی این سن روزه بگیره یا نه به تشخیص خودش بر می گرده البته گرسنگی کشیدن فشارهائی داره و پدر و مادر نمی تونن بخاطر دلسوزی، او رو از انجام واجبش باز دارن. والدین می تونند برای اینکه خیالشون راحت بشه؛ به پزشکی که پایبند به احکام شرعی هست مراجعه کنند تا اون پزشک با تشخیصش بگه که این دختر توانائیشو داره یا نه.
( 1). بقره/ 286.
(2). الجامع الصغير، ج 2/ ص 16
(3). مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏2، ص: 294 تا ص: 298
پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان
عنوان جدید ارسال پاسخ
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » ضیافت الهی » گوناگون از رمضان » اگه اسلام دین کامله و هیچ نقصی نداره پس...
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0/057 ثانیه ایجاد شد.