ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » قرآن و حدیث » نظر شهید مطهری درباره آفت عبادت
نظر شهید مطهری درباره آفت عبادت
هـــوس دیـــنـداری
#1 ارسال شده : 1389 مهر یکشنبه, 04 15:19:14(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1389/06/25(UTC)
ارسالها: 43
امتیازات: 129
مکان: دل بی صاحاب

تشکرها: 0 بار
12 تشکر دریافتی در 9 ارسال
سلام
ظاهرا یکی از افات عبادت کردن ها اینه که طرف به غرور می افته . بعد یک حدیث شنیدم عبادتی که همراه با غرور باشه ارزشی نداره در مقابل گناهی که طرف توبه کرده باشه پیش خدا ارزش زیادی داره.

می خوام بدونم شهید مطهری در این مورد چه مطالبی داره ؟ حتما راه گشا خواهد بود .

الا ای پیــرفرزانه مکن منـعم ز میـخانه

که من در ترک میخانه دلی پیمان شکن دارم


هـــوس دیـــنـداری
#2 ارسال شده : 1389 مهر ﺳﻪشنبه, 06 22:06:07(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1389/06/25(UTC)
ارسالها: 43
امتیازات: 129
مکان: دل بی صاحاب

تشکرها: 0 بار
12 تشکر دریافتی در 9 ارسال
من چند روز پیش این مطلب رو گذاشتشم ولی جواب نیومده ، فعالیت اعضای محترم کم شده ها .

الا ای پیــرفرزانه مکن منـعم ز میـخانه

که من در ترک میخانه دلی پیمان شکن دارم


معلم
#3 ارسال شده : 1389 بهمن چهارشنبه, 06 15:22:16(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1389/10/21(UTC)
ارسالها: 40
امتیازات: 38
مکان: تهران

تشکرها: 3 بار
22 تشکر دریافتی در 18 ارسال
با سلام من ؛ من در مجموعه آثار شهید خیلی جستجو کردم ولی مطلبی مجزا در این موضوع ندیدم فقط در قسمتی از فرمایشات شهید به این مطلب اشاره می کنند و ذات بندگی را با غرور و منیت قابل جمع نمی دانند؛ که به شما دوست خوبم تقدیم می کنم :

على از آن عبدها و بنده‏هايى است كه به اين خداوندگارى- تقرب الهی و مقام قرب - نائل شده است. اما اشتباه نكنيد، خيال نكنيد اين عبوديت كه نتيجه‏اش خداوندگارى و تسلط است، نتيجه‏اش خودبينى و غرور و منيّت هم هست؛ ابداً، خودبينى با عبوديت سازگار نيست. آن بنده‏اى كه بندگى كند براى ربوبيّت، كارش به جايى نمى‏رسد. عبوديت جز تذلّل و خاكسارى چيز ديگرى نيست‏.
مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى ج‏23 ص 476


sedmomen
#4 ارسال شده : 1389 اسفند دوشنبه, 09 10:24:25(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/09/02(UTC)
ارسالها: 565
امتیازات: 1,640
Woman
مکان: ایران

تشکرها: 1 بار
47 تشکر دریافتی در 33 ارسال
آفات عمل صالح‏
اين مقدار [ايمان به خدا و ايمان به آخرت‏] شرط اصلى [مقبوليت و بالا رفتن عمل‏] است ولى يك چيزهايى هست كه به منزله آفت‏اند، يعنى يك عمل راست و درست را خراب و فاسد مى‏كنند؛ از جمله همين مسئله عناد و كفرى است كه عرض كردم.
اگر انسان با حقيقت عناد بورزد، خاصيت عناد اين است كه اعمال گذشته انسان را حبط مى‏كند. يك نفر مسيحى مؤمن ممكن است عملى را به قصد قربت انجام دهد و مسلّم عملش در نزد خدا ضايع نمى‏شود، اما اگر همان فرد در جاى ديگر معاند باشد يعنى تا سخن از پيغمبر اسلام بيايد فوراً عكس‏العمل مخالف نشان بدهد، اين كفرش آن عملش را ضايع و باطل مى‏كند. همچنين يك نفر سنى ممكن است يك عمل را به قصد قربت انجام بدهد و عملش پاك و پاكيزه بالا برود اما اگر مسئله امامت اميرالمؤمنين بر او عرضه شد و قبول نكرد يعنى عناد ورزيد، قطعاً اعمالش همه به هدر رفته است.
نه تنها عناد اين كار را مى‏كند، خيلى چيزهاى ديگر هم خود ما داريم [كه اعمالمان را هدر مى‏دهد.] نبايد خيال كرد اين مسئله فقط مربوط به آنهاست. لازم نيست عناد تنها در مورد نبوت يا امامت يا توحيد باشد، در موارد ديگر هم همين طور است. ممكن است انسان به نحو ديگرى معاند باشد. فرض كنيد كسى يك مسئله‏اى از من مى‏پرسد و من جوابى مى‏دهم. از يك نفر ديگر هم همان مسئله را مى‏پرسد و او جواب ديگرى مى‏دهد. بعد به من مى‏گويند: فلان كس جواب مسئله رااين طور داد. تا به من گفتند، با اين كه من خودم بهتر از ديگران مى‏فهمم كه او درست گفته اما حاضر نيستم خودم را بشكنم و بگويم: ببخشيد، من اشتباه كردم، ايشان درست فرمودند، بلكه شروع مى‏كنم به توجيه و تأويل كردن و مى‏خواهم به هر نحوى شده حرف او را خراب كنم و حرف خودم را به كرسى بنشانم. اين هم خودش درجه‏اى از عناد است. در اين صورت نمى‏تواند نماز من نماز درستى باشد در حالى كه من اينقدر خودخواه و معاندم كه حاضر نيستم نسبت به اين كه مسئله‏اى را ديگرى بهتر از من جواب داده تسليم باشم و [به اشتباه خود] اعتراف كنم.
حسادت هم همين طور است. پيغمبر اكرم فرمود: انَّ الْحَسَدَ لَيَأْكُلُ الْحَسَناتِ كَما تَأْكُلُ النّارُ الْحَطَبَ «1»
حسد، حسنات انسان را مى‏خورد آنچنان كه آتش هيزم را؛ يعنى انسان حسناتى انجام مى‏دهد و در ديوان اعمالش حسنات زيادى هست، بعد مرتكب يك حسادت مى‏شود، تمام آنها محو و نابود مى‏شود. در حديثى پيغمبر اكرم در مورد بعضى از اعمال و اذكار فرمود: هركس اين عمل را مرتكب بشود يا اين ذكر را بگويد، خداوند متعال براى او درختى در بهشت غرس مى‏كند. يكى از حاضرين عرض كرد: يا رسولَ اللَّه! پس ما در بهشت خيلى درخت داريم. فرمود: بلى، اگر آتشى از اينجا نفرستيد و آنها را آتش نزنيد.

مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏26، ص: 500
مـن ز خــــــود هــیچ ندارم که بدان فــــخـــــر کنم.***هر چه دارم همه از آل محمد (صلی الله علیه و آله) دارم.
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » قرآن و حدیث » نظر شهید مطهری درباره آفت عبادت
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0/051 ثانیه ایجاد شد.