ورود به عنوان میهمان جستجو | عناوین فعال | ورود | ثبت نام

انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » مناسبتها » مقام معلم
مقام معلم
نگین
#1 ارسال شده : 1389 فروردین دوشنبه, 30 15:34:42(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/27(UTC)
ارسالها: 192
امتیازات: 577
Woman
مکان: کرج

تشکرها: 23 بار
12 تشکر دریافتی در 11 ارسال
به مناسبت مقام معلم روایاتی رو درباره عالم و مقام معلم خدمت دوستان گلم تقدیم میکنم هدیه به روح معلم شهید مطهری همه دوستانی که تاپیک منو میخونند یه صلوات هدیه کنند :

حدیث (1) قال رسول الله (ص) :

أَعلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلمَ النّاسِ إِلى عِلمِهِ؛

داناترين مردم كسى است كه دانش ديگران را به دانش خود بيفزايد.

كنزالعمال، ج10، ص143، ح28731

حدیث (2) قال رسول الله (ص) :

يا عَلىُّ وَلِلعالِمِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: صِدقُ الكَلِمِ وَاجتِنابُ الحَرامِ وَأَن يَتَواضَعَ لِلنّاسِ كُلِّهِم؛

يا على دانشمند سه نشانه دارد: راستگويى، حرام‏گريزى و فروتنى در برابر همه مردم.

التوحيد، ص 127

حدیث (3) امام صادق عليه‏السلام :

لايَنبَغى لِمَن لَم يَكُن عالِما أَن يُعَدَّ سَعيدا؛

كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.

نهج البلاغه، خطبه 91

حدیث (4) قال رسول الله (ص) :

اَلنّاسُ رَجُلانِ: عالِمٌ و مُتَعَلِّمٌ وَلاخَيرَ فيما سِواهُما؛

مردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.

غررالحكم، ج2، ص451، ح3260

حدیث (5) قال رسول الله (ص) :

اَلمُفتونَ سادَةُ العُلَماءِ وَ الفُقَهاءُ قادَةٌ اُخِذَ عَلَيهِم اَداءُ مَواثيقِ العِلمِ وَ الجُلوسُ اِلَيهِم بَرَكَةٌ وَ النَّظَرُ اِلَيهِم نورٌ؛

فتوا دهندگان بزرگانِ دانشمندان‏اند و فقيهان پيشوايانى كه از آنان بر اداى پيمان علم تعهد گرفته شده است، نشستن نزد آنان بركت است و نگاه به آنان روشنى است.

تاريخ بغداد، ج 4، ص 159

حدیث (6) امام صادق عليه‏السلام :

لَن تَبقَى الاَرضُ اِلاّ وَ فيها عالِمٌ يَعرِفُ الحَقَّ مِنَ الباطِلِ؛

هرگز زمين باقى نمى‏ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى‏شناسد.

محاسن، ج 1، ص 234

حدیث (7) امام علی علیه السلام:

رُبِّ عالِمٍ قَد قَتَلَهُ جَهلُهُ ، وَ عِلمُهُ مَعَهُ لا ینفَعُهُ؛

چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالشان سودی نمی دهد.

ارشاد، ص144

حدیث (8) امام صادق علیه السلام:

العُلَماءُ حُكّامٌ عَلَى المُلوكِ

عالمان فرمانرواى بر شهرياران هستند.

ميزان الحكمة : ح 14038

حدیث (9) پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله :

اَلا اِنَّ شَرَّ الشَّرِّ شِرارُ الْعُلَماءِ وَ اِنَّ خَيْرَ الخَيْرِ خيارُ الْعُلَماءِ؛

بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.

منية المريد، ص 137

حدیث (10) امام على عليه‏السلام :

عَلَيكَ بِمُداراةِ النّاسِ وَ اِكْرامِ الْعُلَماءِ وَ الصَّفْحِ عَنْ زَلاّتِ الاِْخْوانِ فَقَدْ اَدَّبَكَ سَيِّدُ الاَْوَّلينَ وَ الآْخِرينَ بِقَولِهِ (ص) : اُعْفُ عَمَّنْ ظَـلَمَكَ وَ صِلْ مَنْ قَطَعَكَ وَ اَعْطِ مَنْ حَرَمَكَ ؛

تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است : «گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده ، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است».

اعلام الدين، ص 96

حدیث (11) امام على عليه‏السلام :

جالِسِ الْعُلَماءَ يَزْدَدْ عِلْمُكَ وَ يَحْسُنْ اَدَبُكَ وتَزكُ نَفسُكَ؛

با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.

مطالب السؤول، ص 49

حدیث (12) امام صادق عليه‏السلام :

اِنَّ الشَّيْطانَ لَيَطْمَعُ فى عالِمٍ بِغَيْرِ اَدَبٍ اَكْثَرُ مِنْ طَمَعِهِ فى عالِمٍ بِاَدَبٍ ، فَتَاَدَّبوا وَ اِلاّ فَاَنْتُمْ اَعرابٌ ؛

شيطان ، در عالِمِ بى‏بهره از ادب بيشتر طمع مى‏كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ادب داشته باشيد وگرنه شما، بيابانى (فاقد تمدّن) هستيد.

كنز العمّال ، ح 45409

حدیث (13) پيامبر (ص) :

اَلْعَدْلُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى الاُْمَراءِ اَحْسَنُ، وَ السَّخاءُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى الاَْغْنياءِ اَحْسَنُ، اَلْوَرَعُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى الْعُلَماءِ اَحْسَنُ، اَلصَّبْرُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى الْفُقَراءِ اَحْسَنُ، اَلتَّوبَةُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى الشَّبابِ اَحْسَنُ، اَلْحَياءُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى النِّساءِ اَحْسَنُ؛

عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛ تقوا نيكو است اما از علما نيكوتر؛ صبر نيكو است اما از فقرا نيكوتر، توبه نيكو است اما از جوانان نيكوتر و حيا نيكو است اما از زنان نيكوتر.

نهج الفصاحه، ح 2006

حدیث (14) پيامبر (ص) :

مَوتُ العالِمِ مُصِيبَةٌ لا تُجبَرُ وثُلمَةٌ لا تُسَدُّ؛

درگذشت عالم مصيبتى جبران ‏ناپذير و رخنه ‏اى بسته ناشدنى است.

منتخب ميزان الحكمة، ح 4477
1 کاربر از نگین برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
ali در تاریخ 1390/02/24(UTC)
شیدا
#2 ارسال شده : 1390 ارديبهشت ﺳﻪشنبه, 13 12:27:09(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/20(UTC)
ارسالها: 164
امتیازات: 205
Woman
مکان: تهران

تشکرها: 29 بار
20 تشکر دریافتی در 18 ارسال

تشويق به علم‏
به علم و سواد تشويق مى ‏كرد. كودكان اصحابش را وادار كرد كه سواد بياموزند. برخى از يارانش را فرمان داد زبان سريانى بياموزند. مى ‏گفت:دانشجويى بر هر مسلمان فرض و واجب است.
و هم فرمود:حكمت را در هركجا و در نزد هركس ولو مشرك يا منافق يافتيد، از او اقتباس كنيد «1».
و هم فرمود:علم را جستجو كنيد ولو مستلزم آن باشد كه تا چين سفر كنيد «2».
اين تأكيد و تشويق‏ها درباره علم سبب شد كه مسلمين، با همت و سرعت بى ‏نظيرى به جستجوى علم در همه جهان پرداختند، آثار علمى را هركجا يافتند به دست آوردند و ترجمه كردند و خود به تحقيق پرداخته و از اين راه علاوه بر اينكه حلقه ارتباطى شدند ميان تمدن هاى قديم يونانى و رومى و ايرانى و مصرى و هندى و غيره و تمدن جديد اروپايى، خود يكى از شكوهمندترين تمدنها و فرهنگهاى تاريخ بشريت را آفريدند كه به نام «تمدن و فرهنگ اسلامى» شناخته شده و مى ‏شود.
خُلق و خويَش مانند سخنش و مانند دينش جامع و همه ‏جانبه بود. تاريخ هرگز شخصيتى مانند او را ياد ندارد كه در همه ابعاد انسانى در حد كمال و تمام بوده باشد. او به راستى انسان كامل بود.

(1). بحارالانوار، ج 2/ ص 97 و 99 (با اندكى اختلاف).
(2). بحارالانوار، ج 1/ ص 177.
منبع : مجموعه ‏آثاراستادشهيد مطهرى ج‏2 263

شیدا
#3 ارسال شده : 1390 ارديبهشت ﺳﻪشنبه, 13 12:28:18(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/11/20(UTC)
ارسالها: 164
امتیازات: 205
Woman
مکان: تهران

تشکرها: 29 بار
20 تشکر دریافتی در 18 ارسال

علم و دانايى ‏انسان، دانش و آگاهى را تنها از آن جهت كه او را بر طبيعت مسلط مى ‏كند و به سود زندگى مادى اوست، نمى‏ خواهد. در انسان غريزه حقيقت‏ جويى و تحقيق وجود دارد. نفسِ دانايى و آگاهى براى انسان مطلوب و لذت‏ بخش است. علم، گذشته از اينكه وسيله ‏اى است براى بهتر زيستن و براى خوب از عهده مسئوليت برآمدن، فى حد نفسه نيز مطلوب بشر است.

انسان اگر بداند رازى در وراى كهكشانها وجود دارد و دانستن و ندانستن آن تأثيرى در زندگى او ندارد، باز هم ترجيح مى ‏دهد كه آن را بداند. انسان طبعاً از جهل فرار مى ‏كند و به سوى علم مى‏ شتابد. بنابراين، علم و آگاهى يكى از ابعاد معنوى وجود انسان است.


مجموعه‏ آثاراستاد شهيد مطهرى ج‏2 276

مرتضی
#4 ارسال شده : 1390 ارديبهشت پنجشنبه, 15 11:37:59(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1389/02/16(UTC)
ارسالها: 177
امتیازات: 537

تشکرها: 19 بار
21 تشکر دریافتی در 15 ارسال
سلام
ضمن گرامیداشت روز معلم و به مناسبت شهادت شهید مطهری با خودم گفتم یک مطلبی رو از خود ایشان در اینجا بیاورم
ایشان در تمثیلی از مولوی می فرماید:
مولوى مَثَلى مى آورد راجع به اینكه هرچه انسان بزرگتر مى شود صفات او قویتر و ریشه دارتر مى گردد. مى گوید مردى خارى را در معبر مردم كاشت و مردم از این بوته ی خار در رنج بودند. او قول داد كه سال دیگر آن را بكَند، و سال دیگر نیز كار را به سال بعد موكول كرد و سالهاى بعد نیز به همین ترتیب عمل كرد. از طرفى درخت سال به سال ریشه دارتر مى شد و از طرف دیگر خود او سال به سال ضعیف تر مى گردید، یعنى میان درخت و قوّت او نسبت معكوس برقرار بود. حالات انسان نیز مانند خاربُن و خاركَن است. روز به روز صفات در انسان ریشه هاى عمیقترى پیدا مى كند و اراده ی انسان را ضعیف تر مى كند. قدرت یك جوان در اصلاح نفس خود از یك پیر بیشتر است.
خاربُن در قوّت و برخاستن خاركَن در سستى و در كاستن
نواندیش
#5 ارسال شده : 1391 ارديبهشت شنبه, 09 08:54:32(UTC)

رتبه: عضو فعال

تاریخ عضویت: 1388/12/17(UTC)
ارسالها: 121
امتیازات: 384
مکان: اینجا

تشکرها: 1 بار
5 تشکر دریافتی در 4 ارسال

تلویزیون، دیروز از آقای پور ازغدی یک سخنرانی به مناسبت روز معلم پخش کرد. در مورد این روایت معروف صحبت می کردند که وقتی پیامبر اکرم فرمودند طلب علم بر همگان واجب است به این معناست که هر علمی نه فقط مثلا احکام.

دلیل ایشان این بود که تقسیم علوم به فقه کلام فیزیک شیمی و .... در صد سال بعد از آن شکل گرفت. لذا نباید گفت علوم اسلامی و غیر اسلامی ، پزشکی هم اسلامی است و پیامبر آن را واجب دانسته است.

حرف خوبی است. امروز جستجو می کردم شهید مطهری در این باره یعنی درباره این روایت و اینکه چگونه شامل همه علوم می شود صحبتی دارند :

يك بحث تقريبا لغو و بيهوده‏اى ميان اصناف علماى اسلامى درگرفته راجع به اينكه اين علمى كه فريضه است چه علمى است؟ فقها گفتند كه مقصود علم فقه است براى اينكه مقدمه عمل است. علماى اخلاق گفتند خير، علم اخلاق خيلى از آن لازمتر و واجبتر است. علماى كلام گفتند علم كلام است. علماى تفسير گفتند علم تفسير و كتاب اللّه است.

ولى اين ديگر بحث ندارد، زيرا علم يا خودش هدف است و يا مقدمه است براى هدفى. هرجا كه خودش هدف است واجب است، مثل همين اصول عقايد.

هرجا هم كه خودش هدف نيست، اگر هدفى از هدف هاى اسلامى متوقف به آن باشد، از باب مقدمه واجب، واجب مى‏ شود. خود فقها اين سخن را مى‏ گويند كه آموختن مسائل، واجب مقدّمى ولى واجب تهيُّؤى است و به اصطلاح واجب نفسى تهيّؤى است، يعنى آن چيزى كه بر ما واجب است عمل كردن است. مثلًا ما بايد نماز بخوانيم، ولى اينكه انسان بخواهد درست نماز بخواند، بدون اينكه مسائل نماز را بداند امكان ندارد. پس براى اينكه انسان براى خواندن نماز آماده شود، يعنى بتواند نماز را صحيح بخواند، واجب است مسائل نماز را ياد بگيرد.

اختصاص به نماز و روزه و اين‏گونه تكاليف ندارد. هر وظيفه‏ اى از وظايف اسلامى كه نيازمند به علم باشد، همان علم برايش واجب مى‏ شود به عنوان يك واجب نفسى تهيّؤى؛ يعنى واجبى كه ما را آماده مى‏ كند براى واجب ديگر، واجبى‏ كه نوعى واجب مقدّمى است. علم اخلاق هم طبعا [يك واجب نفسى تهيّؤى است.] اسلام از ما «يُزَكّيهِمْ» مى‏ خواهد، تزكيه نفس مى‏ خواهد. آن هم كه بدون علم ممكن نيست. پس آموختن مسائل روانى و اخلاقى، مقدمتا براى اينكه تزكيه نفس حاصل بشود لازم است.

همچنين وقتى ما بايد يك سلسله دستورات را از قرآن بياموزيم، بديهى است آموختن خود قرآن و تفسير آن واجب است. و دايره علم آن وقت توسعه پيدا مى‏ كند كه ما گذشته از واجبهاى عينى يك سلسله واجب هاى كفايى داريم، يعنى واجب هايى كه بايد براساس تقسيم كار صورت بگيرد. نظير اينكه وجود پزشك لازم است، پس علم پزشكى واجب كفايى است، يعنى واجب است به طور وجوب كفايى كه در ميان مردم به قدر كفايت پزشك باشد كه بيماران به آنها مراجعه كنند. پزشك كه بدون علم نمى‏ شود و يا همين‏جور از زمين نمى‏ رويد، از آسمان هم كه نمى‏ افتد، همين انسانها بايد پزشك بشوند، پس بايد علمش را بياموزند.  ( کتاب تعلیم و تربیت دراسلام )

یاد و خاطره این معلم عزیز گرامی باد.

سمیه
#6 ارسال شده : 1391 ارديبهشت شنبه, 09 16:53:59(UTC)

رتبه: عضو

تاریخ عضویت: 1390/09/21(UTC)
ارسالها: 21
امتیازات: 63

تشکرها: 0 بار
0 تشکر دریافتی در 0 ارسال

من هم روز معلم را تبریک می گم.

درد و دلی داشتم که نمی تونم مستقیما با دبیرمون مطرح کنم، اینجا می گم و می دونم اینجا نیست که بخونه.

چرا بعضی از معلم ها یادشون رفته که معلم هستند ؟

معلمی شغلی شده که فقط می شه عصرها شغل دیگری داشت و آخر ماه از کم بودن حقوق اعتراض کرد !

اگر روزی معلم شدم، سعی می کنم روز به روز تعلیم دادن را در خودم ارتقاء بدم.

ارزش معلمی خیلی بیشتر از این است که سی سال معلم باشی اما یکبار هم در نحوه تدریس و محتوای تدریست تغییری ایجاد نکنی.

نمی تونی شاغل به شغل انبیاء باشی و مسئولیت تعلیم را نپذیری.

درود بر شهید مطهری و امثال او که هنوز معلم هستند.

مرسدس بنز
#7 ارسال شده : 1391 ارديبهشت یکشنبه, 10 11:40:47(UTC)

رتبه: عضو

تاریخ عضویت: 1390/07/26(UTC)
ارسالها: 18
امتیازات: 54

تشکرها: 0 بار
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال

سمیه نوشته است:

 

چرا بعضی از معلم ها یادشون رفته که معلم هستند ؟

معلمی شغلی شده که فقط می شه عصرها شغل دیگری داشت و آخر ماه از کم بودن حقوق اعتراض کرد !

اگر روزی معلم شدم، سعی می کنم روز به روز تعلیم دادن را در خودم ارتقاء بدم.

ارزش معلمی خیلی بیشتر از این است که سی سال معلم باشی اما یکبار هم در نحوه تدریس و محتوای تدریست تغییری ایجاد نکنی.

نمی تونی شاغل به شغل انبیاء باشی و مسئولیت تعلیم را نپذیری.

درود بر شهید مطهری و امثال او که هنوز معلم هستند.


 

باتون موافقم. شهید رجایی جمله خوبی داره.

 

معلمی عشق است و ایثار و گذشت، اگر به دیده شغل بدان می نگری آن را رها کن و الا بر تو مبارک .

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
میهمان
انجمن علمی فرهنگی پایگاه استاد شهید مرتضی مطهری » » مناسبتها » مقام معلم
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

Silver Theme Created by CRCIS (پایگاه شهید مرتضی مطهری)
با استفاده از YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0/129 ثانیه ایجاد شد.